دکوراسیون داخلی فرانسوی

دکوراسیون داخلی فرانسوی

دکوراسیون داخلی به سبک فرانسوی یکی از سبک‌ های منحصر بفرد طراحی داخلی است. این سبک از دیرباز در طراحی دکوراسیون داخلی منازل و ادارات ایرانی مخصوصا اشراف و مقامات رسمی مورد استفاده قرار گرفته است. اما مشخصات این سبک اروپایی محبوب چیست؟ و چرا عمدتا این نوع دکوراسیون داخلی بیشتر مناسب فضاهای لوکس و مجلل است.
در این محتوا از مجموعه مقالات سایت پیرامید طرح قصد داریم تمام آنچه که باید درباره سبک فرانسوی بدانید را در اختیارتان قرار دهیم. تا با اطلاعات کافی نسبت به انتخاب این سبک اشرافی، ظریف و مجلل اقدام نمایید.

سبک فرانسوی چیست؟

سبک فرانسوی همانند خود کشور فرانسه یک سبک شیک، جسورانه و پیچیده با زیبایی بی‌ نظیر است. این سبک استایل کلاسیک داشته و ظاهری مجلل به فضای داخلی خانه می‌ بخشد. احترام به هنر، استفاده از لوازم عتیقه و قدیمی جزو اولویت ‎‌های این سبک اروپایی پرطرفدار است. به همین دلیل است که در فضاهای داخلی که از این سبک پیروی کرده اند، تابلوهای هنری، ظروف قدیمی و وسایل چوبی کنده کاری شده زیاد به چشم می‌خورد.

اگر بخواهیم از نظر تاریخی سبک فرانسوی را مورد بررسی قرار دهیم، آن را تلفیقی از دو سبک روستیک و سلطنتی فرانسه می‌ دانند که در ابتدا مخصوص شاهزادگان بوده است. دوره طلایی سبک فرانسوی در ایران مربوط به قاجاریه است. اگر نگاهی به این دوره تاریخی بیندازید، کاملا سبک معماری فرانسوی را در آثار هنری ایرانی خواهید دید.

سبک فرانسوی چیست؟

مشخصات دکوراسیون داخلی فرانسوی

  1. رنگ
    استفاده از رنگ‌ های خنثی مخصوصا سفید از ویژگی‌ های بارز این سبک است. در واقع، رنگ سفید مشخصه‌ اصلی این سبک اروپایی است. در دکوراسیون فرانسوی شما اصلا رنگ تند و قوی نمی‌ بینید. پالت رنگ فرانسوی اصل لطافت و ظرافت را رعایت کرده است. رنگ بژ، خاکستری، سیاه، آبی کمرنگ، نعنایی، قهوه‌ای و قهوه‌ ای-خاکستری پایه‌ بیشتر طراحی دکوراسیون داخلی سبک فرانسوی است.
  2. مبلمان
    مبلمان در دکوراسیون فرانسوی چوبی و منبت کاری شده است. رنگ مبلمان اغلب سفید، بژ یا خاکستری است. پارچه‌ مورد استفاده در مبلمان براق، کتان، ابریشم، مخملی یا چرم است تا حس اشرافیت را بهتر منتقل کند. اندازه مبل‌ ها کوچک و ظریف است. ظاهر مبل‌ها در قسمت تکیه گاه و پایه منحنی شکل است.
    در طراحی دکوراسیون اداری به سبک فرانسوی از یک میز کنده کاری شده با صفحه‌ ای از جنس سنگ به همراه نقوش طلایی استفاده می‌ شود. بیشتر میزهای اداری در این سبک کشو ندارند و مستطیلی شکل هستند. علاوه براین به جای صندلی اداری از مبل‌هایی با روکش ساتن براق با رنگ‌ های طلایی، لاجوردی یا شکری استفاده می‌ شود. تشک مبل‌ ها ضخیم بوده و وجود کوسن باعث راحتی بیشتر آنها شده است.
  3. نور
    نورپردازی در سبک فرانسوی اهمیت زیادی دارد. در واقع، استفاده از نور چه طبیعی و چه مصنوعی در این سبک زیاد به چشم می‌ خورد. لوسترهای بزرگ طلایی، نقره‌ای یا برنزی و آباژور یا چراغ خواب در کنج خانه از ویژگی‌ های این سبک مجلل است. در سبک فرانسوی حتی از سایر عناصر روشنایی نظیر شمع‌ های بلند و شمعدان‌ های چند شعله روی میز ناهار خوری یا کنسول منزل جهت روشنایی بیشتر محیط استفاده می‌ شود. شما می‌ توانید با استفاده از وسایل شیشه‌ ای مانند میز عسلی، گلدان‌ های بلوری و آینه روشنایی محیط را دو چندان کنید.
  4. دیوارپوش
    در سبک فرانسوی می‌ توان از کاغذ دیواری طرحدار و برجسته با رنگ روشن و براق استفاده کرد. کاغذ دیواری‌ هایی که طرح کلاسیک دارند، برای این سبک بهترین گزینه هستند. بخشی از دیوارها را نیز می‌ توان با استفاده از نقاشی‌ های هنری زیبا یا آینه و حتی آباژور تزئین کرد و محیطی زیبا را بوجود آورد.
  5. پوشش کف
    لمینت، پارکت، سرامیک گرانیتی یا سنگ‌ هایی که رنگ روشن دارند، عمده‌ ترین گزینه‌ ها برای استفاده در کفپوش اتاق‌ ها هستند تا حس تجمل و اشراف زادگی را القا کنند. راه ‌پله‌ های مرمر و استفاده از کاشی و سنگ در دکوراسیون آشپزخانه و سرویس بهداشتی از دیگر مشخصات این سبک خاص اروپایی است. کف خانه بهتر است با فرش‌ های کوچک‌ یا قالیچه با طرح درخت و بوته مفروش شود. هیچگاه از فرش‌ های ارزان و بی‌کیفیت در دکوراسیون فرانسوی استفاده نکنید زیرا ظرافت و زیبایی آن را از بین ‌می‌ برد.
  6. سقف
    برای دکوراسیون سقف فرانسوی می‌ توان از سقف‌ های کلاسیک با گچبری سراسری یا سقف کاذب براق یا مات و حتی سقف‌ های شیروانی که حس و حال منازل قدیمی را دارند، استفاده کرد.
  7. دکوری جات
    دکوریجات در این سبک منحصر بفرد اروپایی باید بگونه‌ ای انتخاب شود که حس تجلل و اشرافیت را به خوبی منعکس کند. مجسمه‌ های چینی یا شیشه‌ ای، جعبه‌ های جواهرات فلزی حکاکی شده، رومیزی‌ های قلاب بافی شده از جمله دکوری جات پرطرفدار در سبک فرانسوی هستند. قفسه‌ های باز که در آن ظروف چینی بزرگ و مجلل چیده شده باشد نیز خیلی در این سبک دیده می‌ شود.
  8. پنجره‌ ها
    یکی از خصوصیات اصلی سبک فرانسوی، پرده‌ های آویزان از کف زمین تا سقف است که نمای کلاسیک و دلنشینی به فضای داخلی منزل می‌ بخشد. مزیت استفاده از این پرده‌ ها در این است که پنجره‌ ها را بزرگتر از سایز حقیقی‌ شان نشان می‌ دهند. بنابراین فضا بزرگتر و بانشاط‌ تر خواهد بود.

مشخصات دکوراسیون داخلی فرانسوی

چند نکته درباره دکوراسیون فرانسوی

در طراحی دکوراسیون داخلی و اداری به سبک فرانسوی باید به چند نکته اساسی توجه داشته باشید:

  • سادگی را حفظ کنید: در سبک فرانسوی همیشه به دنبال طراحی ساده و ثابت باشید تا زیبایی را حفظ کند. پیشنهاد ما این است که چند قسمت از اتاق را دست نخورده و بدون طراحی بگذارید تا به چشم‌ ها فرصت استراحت داده شود.
  • سبک رسمی و روزانه را با یکدیگر ترکیب کنید: از وسایل قدیمی و جدید که ظاهر مجلل دارند، در کنار هم استفاده کنید. با این روش، کمی از رسمی بودن فضا کاسته می‌ شود و اتاق یا محیط اداری به جای اینکه شبیه یک نمایشگاه رسمی باشد به یک بهشت زیبا رویایی تبدیل می‌ شود.
  • از تاریخ ایده بگیرید: اگر می‌ خواهید حس عتیقه و لوکس سبک فرانسوی حفظ شود بایستی از عناصر و نقوش طراحی داخلی کلاسیک استفاده کنید. پیشنهاد می‌ شود از مجسمه‌ های کوچک که نقوش یونانی دارند،عتیقه‌ های فرانسوی و یا لوازم جانبی مجسمه‌ ها برای طراحی داخلی اتاق استفاده کنید.
  • با رنگ‌ ها بازی کنید: اگر دوست دارید از رنگ‌ های جسورانه و قوی در طراحی دکوراسیون داخلی فرانسوی بهره ببرید، بهتر است آنها را در چشم اندازهای کوچک مانند صندلی‌ های کنار میز، تابلوهای هنری یا تقریبا هر وسیله اضافی کوچکی که در اتاق است، بکار ببرید. به این ترتیب علاوه بر ایجاد تغییر، حس تازگی را نیز بوجود می‌ آورید.
  • اطلاعات جدید را حفظ کنید: فرانسوی ها به وفاداری به اصول و ایده‌ های دوره‌ های گذشته تمدنشان و ماندن در روند تاریخی خود در جهان شناخته شده اند. بنابراین شما می‌ توانید با استفاده از راهنمایی‌ های شرکت طراحی معماری پیرامید طرح برای دکوراسیون داخلی و اداری خود اطلاعات جدیدی از نکات الهام بخش تاریخی و دکوراسیون تزئینی و زیباشناسی دریافت کنید.

چند نکته درباره دکوراسیون فرانسوی

نکات درباره دکوراسیون فرانسوی