دکوراسیون اداری مونوکروم چیست؟

دکوراسیون اداری مونوکروم چیست؟

از متفاوت‌ ترین و زیبا‌ترین سبک‌ های دکوراسیون مدرن می‌ توان به سبک دکوراسیون مونوکروم یا مونوکروماتیک اشاره داشت. با استفاده از این سبک می‌ توانید فضایی متفاوت و جذاب در دفتر کار خود به وجود بیاورید. در این سبک غالبا از یک رنگ استفاده می‌ شود و در کنار آن از تعداد کمی رنگ‌ های مکمل و یا متضاد به گونه خاصی استفاده می‌ شود. در ادامه سبک اداری مونوکروم را بیشتر مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

سبک دکوراسیون مونوکروم چیست؟

طراحی دکوراسیون داخلی اداری معمولا با توجه به فرهنگ، روحیه و سلیقه افراد صورت می‌ گیرد. اگر به دنبال دکوراسیون اداری متفاوت، خاص، شیک و جذاب هستید، سبک مونوکروم یا تک رنگ می‌ تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

در سبک مونوکروم هدف استفاده از یک رنگ اصلی در همه بخش‌ ها است و در کنار آن خیلی از رنگ‌ های مکمل یا متضاد استفاده می‌ شود. بیشتر طراحان، با وجود استفاده از چند رنگ در دکوراسیون مونوکروم آن را با نام طراحی تک رنگ نیز می‌ شناسند.

وحدت، انسجام و هماهنگی از مهم‌ ترین دلایل جذابیت سبک دکوراسیون داخلی اداری مونوکروماتیک است که این ویژگی‌ ها به دلیل استفاده از تعداد کم رنگ‌ ها به دست می‌ آیند. در نظر داشته باشید که هر چقدر تعداد رنگ‌ ها و المان‌ ها در محیط کمتر باشد، به همان نسبت مغز سریع‌ تر پردازش انجام می‌ دهد. به همین دلیل افراد در چنین محیط‌ هایی احساس خوشایندی دارند.

سبک دکوراسیون مونوکروم چیست؟

رنگ های مورد استفاده در طراحی دکوراسیون فضای اداری مونوکروماتیک

در سبک مونوکروم غالبا از یک رنگ استفاده می‌ شود. به عبارت دیگر می‌ توان گفت که در این سبک بیشتر ترکیبی از تنالیته‌ های تیره و روشن از یک رنگ کروماتیک استفاده می‌ شود. به عنوان مثال فرض کنید رنگ اصلی سبز است. کافی است تنالیته روشن و تیره آن را از جدول رنگ‌ ها انتخاب و به مقدار کم در کنار رنگ اصلی استفاده کنید.

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چه رنگ‌ هایی در سبک دکوراسیون مونوکروم بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد؟ باید بگوییم که در این سبک محدودیتی در نوع رنگ‌ ها وجود ندارد و شما می‌ توانید با توجه به شرایط محیط و میزان بزرگی فضا از رنگ‌های تیره، روشن و حتی خنثی استفاده کنید.

در ادامه به رنگ‌ های پرکاربرد و محبوب اشاره خواهیم داشت:

سبک دکوراسیون مونوکروم سیاه

سیاه یکی از رنگ های کروماتیک جذاب به شمار می‌ رود. استفاده از این رنگ در این سبک دکوراسیون نیاز به جسارت زیادی دارد. دقت داشته باشید که استفاده از رنگ سیاه برای سبک مونوکروماتیک در محیط‌ هایی بزرگ و دلباز کاربرد دارد. اگر در محیط اداری با کمبود فضا مواجه هستید، این رنگ برای شما مناسب نیست؛ زیرا استفاده از این رنگ باعث کوچک‌ تر دیده شدن فضا می‌ شود.

سبک دکوراسیون مونوکروم سیاه

در سبک دکوراسیون مونوکروماتیک سیاه می‌ توانید کمی از رنگ‌ های متضاد استفاده کنید. همچنین استفاده از گلدان‌ های گل با برگ‌ های پهن در کنار رنگ تیره و سیاه می‌ تواند جلوه فوق العاده جذاب و لوکسی به وجود بیاورد.
همچنین برای زیبایی بیشتر می‌ توانید در این فضا از لوسترهای آویز نقره‌ ای و بژ و میزهای پایه طلایی استفاده کنید.

سبک دکوراسیون مونوکروم سفید

در طراحی دکوراسیون داخلی مونوکروماتیک سفید باید دقت زیادی داشته باشید. در چنین فضایی باید بتوانید رنگ‌ های مکمل و متضاد را به گونه‌ ای به کار ببرید که محیط حالت خسته کننده پیدا نکند.

سبک دکوراسیون مونوکروم سفید

در نظر داشته باشید که دیزاین مونوکروماتیک سفید بر خلاف دیزاین مونوکروماتیک سیاه، برای فضاهای کوچک با نور کم مناسب و کاربردی است؛ زیرا رنگ سفید باعث بزرگ و دلباز به نظر رسیدن فضا می‌ شود. پس اگر محیط اداری شما کوچک و کم نور است، سبک دکوراسیون مونوکروم سفید می‌ تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

سبک دکوراسیون مونوکروم آبی

یکی از مهم‌ ترین نکاتی که باید در طراحی با سبک تک رنگ در نظر داشته باشید، استفاده از رنگ‌ هایی است که چشم‌ ها را خسته نکنند و احساس خوبی به افراد منتقل کند.

سبک دکوراسیون مونوکروم آبی

رنگ آبی در سبک مونوکروم می‌ تواند یکی از ایده آل‌ ترین گزینه‌ ها باشد؛ زیرا این رنگ هم می‌ تواند به صورت تک رنگ و هم در کنار رنگ‌ های متضاد خود را به خوبی نشان دهد و ترکیبی جذاب به وجود بیاورد. دقت داشته باشید که رنگ آّبی می‌ تواند احساس آرامش و راحتی در افراد ایجاد کند.

سبک دکوراسیون مونوکروم سبز

سبک مونوکروماتیک سبز می‌ تواند برای افرادی که به دنبال آرامش هستند، گزینه‌ ای مناسب باشد. ترکیبی از رنگ سبز تیره و روشن در کنار هم می‌ تواند برای دفتر کار جذاب به نظر برسد.

سبک دکوراسیون مونوکروم سبز

اصول چیدمان دکوراسیون داخلی اداری مونوکروم

همانطور که اشاره شد، سبک مونوکروم بر خلاف سایر سبک‌ های دکوراسیون نیازمند دقت بالایی است؛ زیرا در این سبک از رنگ‌ های کمی استفاده می‌‌‌ شود و انتخاب اشتباه می‌‌‌ تواند جلوه نازیبایی به وجود بیاورد.

در واقع عدم توجه به استاندارد‌ها می‌‌‌‌ تواند جلوه‌ ای کسل آور به وجود بیاورد و قطعا در چنین فضایی بازدهی کارکنان کاهش پیدا می‌ کند. البته سلیقه افراد در انتخاب و برقراری ارتباط با این سبک متفاوت است و بسیاری از افراد این سبک را برای محیط‌ های اداری نمی‌ پسندند.

اگر به اندازه کافی در مورد طراحی با سبک مونوکروماتیک اطلاعات و تجربه ندارید، توصیه می‌ کنیم به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • در ابتدا باید در مورد ترکیب رنگ‌ های کروماتیک اطلاعات کسب و کنید و سپس با توجه به فضای مورد نظر رنگ مناسب را انتخاب کنید.
  • بهتر است از فضاهای کوچک محیط اداری شروع کنید.
  • اگر احساس کردید که فضاهای کوچک با استایل تک رنگ می‌ تواند حس خوبی به شما بدهد، توصیه می‌ کنیم جسورانه عمل کنید. به عنوان مثال می‌ توانید از دفترهای کوچک شروع کنید و سپس بخش‌ های دیگر را با این سبک طراحی کنید.
  • برای جلوگیری از کسل آور شدن و خسته‌‌‌ کننده بودن محیط باید الگو و طرح‌ها را چند برابر کنید. به عنوان مثال می توانید با استفاده از کاغذ دیواری با پترن‌ های تکرار‌شونده و کفپوش‌ های طرح دار زیبایی محیط را دو چندان کنید.
  • استفاده از یک رنگ متضاد به مقدار کم می‌ تواند به جذابیت دکوراسیون محیط اداری شما کمک زیادی کند. پس ترکیبی از رنگ‌ های کروماتیک و متضاد را در نظر داشته باشید.
  • رنگ‌ های خنثی را فراموش نکنید. استفاده از رنگ‌‌ های سفید، خاکستری، بژ می‌ تواند زیبایی و جذابیت محیط را به مراتب بیشتر کند و فضا را روشن‌ تر نشان دهد.
  • برای جلوگیری از کسالت آور شدن محیط‌ های تک رنگ می‌ توانید از المان‌ های مدرن، مجسمه و میز استفاده کنید.

جمع بندی

در کنار مواردی که ذکر شد باید بگوییم که رنگ‌ های بژ، خاکستری، بنفش، صورتی و زرد می‌‌ تواند برای طراحی تک رنگ منزل و یا محیط اداری مناسب باشد. پیرامید طرح یکی از شرکت‌ های معتبر و باتجربه در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی اداری و منزل است. در صورت تمایل می‌ توانید برای طراحی فضای مورد نظر خود را کارشناسان و طراحان این شرکت در ارتباط باشید.

سوالات متداول

در طراحی دکوراسیون داخلی اداری به سبک مونوکروم از چه رنگ‌‌‌ هایی می‌ توان استفاده کرد؟

رنگ‌ های سفید، خاکستری، مشکی، آّبی، بنفش، سبز و بژ می‌ تواند برای طراحی دکوراسیون داخلی اداری به سبک مونوکروم جذاب و مناسب باشد.

آیا در سبک دکوراسیون داخلی مونوکروماتیک می ‎توان از رنگ ‎های زیادی استفاده کرد؟

خیر؛ در این سبک از یک رنگ غالب و چند رنگ مکمل و یا متضاد به میزان کم استفاده می ‎شود.

سبک مونوکروم به رنگ سیاه برای چه فضاهایی مناسب نیست؟

سبک مونوکروم به رنگ سیاه برای محیط ‎های کوچک و کم نور اصلا مناسب نیست، زیرا باعث کوچکتر دیده شدن فضا می‎ شود.

از چه رنگی می‎ توان برای فضاهای کوچک و کم نور استفاده کرد؟

سبک مونوکروم به رنگ سفید می‌ تواند برای محیط‌های کوچک و کم نور مناسب باشد، زیرا باعث دلباز و روشن‌ تر دیده شدن محیط می‌ شود.

عدم توجه به استاندارد‌های سبک مونوکروم چه مشکلاتی به وجود می‌ آورد؟

عدم توجه به استانداردهای سبک مونوکروم باعث جلوه نازیبا و خسته‌ کننده می‌ شود.