اصول طراحی دکوراسیون اداری در سال ۲۰۲۱

در سالیان اخیر هر وقت بحث طراحی دفاتر کار مطرح بوده است حتماً در این میان راهکارهایی جهت بهبود رفاه و بهره وری کارمندان نیز به میان آمده و بدان توجه ویژه ای نشان داده شده است.

اگر نیم نگاهی به دنیای جدید جنبش کار بیاندازید به طور قطع خواهید دید که شرکت هایی که به محیط اداری شاد و سرشار از شور و نشاط دست پیدا کرده اند با برنامه ریزی و کمک از یک پشتیبان به این مهم رسیده و این امر به هیچ وجه تصادفی رخ نخواهد داد.
اما اینک در سال 2021 با توجه به شیوع گسترده کووید 19 و همه گیری آن در سراسر دنیا همچنان آرامش و رفاه کارکنان در فضای اداری مهم می باشد که این امر با تغییراتی گسترده در طراحی دفاتر کار میسر گردیده است. نکته حائز اهیمت این است که پس از شیوع کووید 19 ایمنی پرسنل در برابر خطرات بهداشتی در اولویت اصلی طراحی دفاتر کار قرار گرفته است و طبیعتاً بسیاری از موارد در سازمان دهی مجدد تمامی شرکت ها مشترک خواهد بود بنابر این تمرکز مجدد بر ایجاد فضاهایی ایمن، سالم و دارای اصول و روش های سلامتی بسیار مهم می باشد که بارها به آن تاکید شده است.

همانطور که گفته شد پس از شروع بیماری کرونا و افزایش بیشمار افراد مبتلا به کووید 19 در جهان و از سوی دیگر تعطیلی اغلب مشاغل، مدیران شرکت ها به فکر راهکاری جهت راه اندازی مجدد کسب و کار خود با رعایت اصول اولیه بهداشتی افتادند. نکته مهم اینجاست که برخی شرکت ها دست به اقدامات موقت جهت اطمینان از سلامتی و ایمنی کارکنان خود گرفتند که با توجه به ادامه دار بودن این بیماری حتی در برخی از موارد پس از دریافت واکسن منطقی به نظر نمی رسد.
در حال حاضر بهترین راهکار این است که شرکت خود را برای تغییرات طولانی مدت آماده کنید به صورتی که همه گیری افراد کاهش یافته تا در نتیجه به صفر برسد که این امر با توجه به بالا رفتن آگاهی و دانش افراد که اینک می دانند اقدامات بهداشتی و ایمنی برای حفاظت از سلامتی آنها چقدر واجب و ضروری است و از طرف دیگر یک سال استفاده از ماسک، شستن مکرر دست و فاصله اجتماعی باعث تغییر روش های مشاهده ایمنی و بهداشت در زندگی یکایک آنها گردیده است کار راحت تری به نظر می رسد چرا که فرهنگ زندگی مردم نیز دچار تغییرات گسترده ای شده است.
در این قسمت در نظر داریم شما را با روش هایی آشنا کنیم که این موارد فضای کاری شما را در برابر همه گیری و خطرات احتمالی که منجر به شیوع کرونا می گردد ایمن تر خواهد کرد:
– طراحی دفتر کار در سالن باز یا فضای بیرونی:
تحقیقات نشان می دهد که امکان شیوع بیماری در محیط های داخلی بسته یا بدون تهویه مناسب هوا بسیار بیشتر از محیط های بیرونی با گردش هوا مناسب می باشد بنابر این برخی از شرکت ها دفاتر کار خود را به فضای باز منتقل کرده اند. قابل ذکر است در برخی از کشورها با توجه به شرایط آب و هوایی خاصی که در آنها حکم فرماست امکان این امر وجود ندارد پس بهترین گزینه برداشتن دیوارها و پارتیشن های جدا کننده و تبدیل دفاتر کار به سالن باز با استفاده از تهویه هوای مناسب و یا باز گذاشتن پنجره ها و کمک به گردش هوای محیطی می باشد.

– فاصله مناسب میزها:
چیدمان میزها و فواصل ما بین آنها حتماً باید دچار تغییرات اساسی گردد پس بدین منظور بهتر است کارکنان از نشستن در پشت میز خود در حالت روبروی یکدیگر با فاصله کم در طی فعالیت های روزانه کاری اجتناب نمایند.

– دیوایدر میزها:
دیوایدر میزها که اصولاً برای میزهای دونفره یا کار گروهی در فاصله بین میزها نصب می شوند تا حریم شخصی افراد را مشخص کند و از جنس و رنگ های مختلف می باشند، گزینه مناسبی برای نشستن کارکنان با کار گروهی اشتراکی می باشد که برخی از شرکت ها از آن استقبال نموده اند.

– استفاده از فضاهای بزرگتر برای امور کاری:
در طراحی دفاتر اداری باید به این نکته توجه ویژه ای شود که برای انجام فعالیت های روزانه در طول روز کاری از اتاق یا فضاهای بزرگتر به جای فضاهای کوچکتر استفاده شود. به طور مثال برای جلسات کاری بهتر است اتاق کنفرانس کوچکی با حضور 2 یا 3 نفر پرسنل که افراد باید در فواصل کمی از یکدیگر نشسته و با یکدیگر صحبت کنند به اتاق کنفرانس بزرگتری که افراد با رعایت فاصله اجتماعی جلسه خود را برگزار می کنند انتقال داده شود.

– تعبیه لوازم بهداشتی در محیط کار:
شما می توانید با تعبیه برخی لوازم بهداشتی و نکات ایمنی در دوران کووید 19 زندگی و کار را برای کارکنان خود راحت تر نمایید که از آن جمله می توان به باز کردن اتاق ها به صورت سالن باز، قرار دادن مایعات ضدعفونی کننده در مکان های خاص و کلیدی در سراسر شرکت، قرار دادن سطل های زباله های در بسته در فضایی جدا از ایستگاه های کاری و در مناطق مشترک اشاره نمود.

– استفاده از صندلی اختصاصی و محدودیت در دفاتر کار:
یکی از راهکارها برای کنترل شیوع کرونا استفاده از صندلی اختصاصی و نگهداری از فضای شخصی برای پرسنل می باشد. با اینکه رعایت موارد فوق خود گزینه ای بهداشتی به نظر می رسد اما تحقیقات نشان داده است که در برخی از دفاتر اداری که از این استراتژی در فضای خود بهره می برند میزهای استفاده شده شخصی آنها به مراتب آلوده تر از توالت ها بوده اند که به این علت است که موبایل، کاغذها و کارتابل و.. از جاهای مختلف به روی میز کار منتقل می شوند که امکان ضدعفونی کردن آنها نیز وجود ندارد. بهترین روش در برخورد با این مشکل، ضدعفونی کردن صندلی و میزهای اداری در پایان هر روز کاری و نیز ضدعفونی وسایل شخصی افراد در هر روز توسط خود اشخاص می باشد.

– طراحی دفتر کار با الهام از فناوری:
برای موفقیت بالا در طراحی دفاتر کار و اعمال تغییرات موردنظر، بهترین گزینه هماهنگ شدن این تغییرات با فناوری می باشد تا جایی که لمس لوازم و وسایل مختلف توسط افراد در فضای کار به حداقل میزان خود برسد و دیگر نیاز به استفاده از دست نباشد. بدین منظور راهکارهایی نیز وجود دارد که از آن جمله می توان به استفاده از شبکه داخلی جهت مکاتبات و اعلام نظر، بهره بردن از سیستم هندزفری جهت ورود به سیستم لمسی برای بازدیدکنندگان یا پرسنل با کمک کد است که از پاسخگویی تلفن یا استفاده از آسانسور و درب های ساختمان را شامل می شود. در کل هوش مصنوعی و فن آوری محیط راه حل هایی برای سالم سازی فضای کار و بهره وری بیشتر افراد ارائه می دهند.
– استفاده از فضای سبز در محیط کار:
اگر در فضای کاری خود کلیه موارد فوق را رعایت کرده و بخواهید در کنار آن به تهویه هوا و سالم سازی آن کمک نمایید بهترین انتخاب بهره بردن از فضای سبز در قالب گلدان های دکوراتیو یا دیوار سبز می باشد که در سال های اخیر در دفاتر اداری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که اغلب افراد بیشتر زمان روزانه خود را در شرکت یا سازمان ها سپری می کنند پس به کارگیری گیاهان اداری علاوه بر بهبود کیفیت هوا بر روی کیفیت زندگی کارمندان تاثیر مثبت و بسزایی را ایفا می نماید.

در کل شما می توانید با اعمال تغییرات اصولی در طراحی دفتر کار خود و رعایت اصول بهداشتی توسط کلیه کارکنان، فضای امن و به دور از دغدغه را برای مدیران و پرسنل خود مهیا کنید که این امر باعث می شود دور کاری به پایان رسیده و افراد با میل و رغبت بیشتری به کار خود در فضای شرکت ادامه دهند. پس ما توانستیم به سادگی شما عزیزان را متوجه تاثیرات موثر تغییر در روند طراحی دفاتر اداری و به کار بردن فن آوری های مربوطه و در نتیجه بالا رفتن راندمان کاری کارمندان نماییم.
این نکته که کار و فعالیت در دفاتر اداری باعث تقویت نوآوری، اهدف و انرژی در بین افراد می گردد کاملاً صحیح می باشد اما باید انعطاف پذیری لازم جهت کار در خانه و از راه دور را داشته باشید چرا که بسیاری از پرسنل مایل هستند چند روز از هفته را در شرکت حضور داشته باشند و با دور کاری رابطه بهتری دارند و به نظر می رسد این روش به عنوان یک اولویت ادامه دار در دستور کار شرکت ها قرار خواهد گرفت از سوی دیگر کار از راه دور می تواند باعث کاهش هزینه های شرکت، بهره وری گردد و استخدام را افزایش دهد.
امروزه شرکت ها از پیشرفت ها و فن آوری های جدید طراحی دفتر کار استقبال می کنند تا ایمنی محل کار، بهره وری و رفاه کلی را افزایش دهند. ما باید فضایی را با توجه به شرایط پیش آمده خلق کنیم که بتواند باز ما را دور هم جمع نماید تا بتوانیم از انجام کار و در کنار هم بودن در کمال آرامش و بدون هیچ گونه استرسی لذت ببریم.
شرکت پیرامید طرح از سال 1380 فعالیت خود را در قالب طراحی و اجرای معماری داخلی انواع پروژه های اداری و تجاری در تمامی نقاط کشور به انجام رسانده است. این مجموعه با استفاده از نیروی انسانی کارآمد و دانش فنی روز دنیا توانسته در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف اداری، تجاری و مسکونی تجارب درخشانی را کسب نماید. سرعت بالا،دقت کافی و تجربه فراوان این مجموعه موجب گردیده است تا در طول بیش از یک دهه نقش بسیار مهمی در تجهیز فضاهای گوناگون ایفا نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان تخصصی ما در مجموعه پیرامید طرح با شماره های 09124398678 – 09121054610 تماس حاصل فرمایید .