آستانه درب ورودی | پیرامید طرح

آستانه درب ورودی و کاربرد آن در دکوراسیون اداری | پیرامید طرح

در فرهنگ و ادبیات ایران، آستانه به معنای آغاز و ابتدا به کار برده می شود. اما اصلی ترین کاربرد این واژه پرتکرار، در معماری اصیل ایرانی در واژه آستانه درب ورودی است. ورودی بناها، ساختمانها، اماکن متبرکه و اتاقها و حجره های مختلف یک ساختمان معمولا دارای یک درب جدا کننده است. آستانه بعد زیرین چارچوب درب است که فضای بیرون و درون یک ساختمان یا اتاق را از هم جدا می کند. در گذشته نه چندان دور در فرهنگ ایرانی، آستانه در، نماد چهره ساختمان بوده و خوش یمنی و بد یمنی هر خانه به آستانه آن نسبت داده شده است. تا جایی که هنوز هم مردم، یک خانه پر برکت را خوش آستانه می نامند.

کاربرد آستانه درب ورودی در دکوراسیون اداری:

آستانه درب ورودی در طراحی دکوراسیون اداری | پیرامید طرح

بنابراین آستانه، آغازین نقطه هر ساختمان یا اتاق است که پای ساکنین یا میهمانان از آن می گذرد. این ویژگی باعث می شود این نقطه کوچک، در شکل گیری احساس مطلوب یا نامطلوب افراد در حین ورود یا خروج از مکان مربوطه بسیار موثر باشد.

آستانه ورودی یک مولفه زیبایی می باشد. اما باید به این نکته توجه داشت که آستانه ورودی، صرفا یک پدیده زیبائی شناختی یا یک سنت فرهنگی نیست. این عنصر کوچک در معماری، کارکردهای مهم دیگری همچون افزایش امنیت، جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و جانوران و حشرات موذی نیر دارد.

در فضای های کاری و اداری، اهمیت درب ورودی ساختمان یا واحد اداری و اتاقها و بخشهای مختلف آن بیش از فضاهای مسکونی است. زیرا معمولا در فضاهای اداری، رفت و آمد بیشتر است. از این گذشته تصویری که فضای ظاهری یک اداره یا محل کار در ذهن مراجعه کنندگان ایجاد می کند عموما نقش مستقیمی در سود و زیاد صاحب کسب و کار دارد. به همین جهت، آستانه ورودی به عنوان یک المان بصری مهم در فضاهای اداری ظاهر می شود. به همین خاطر، طراحان حرفه ای دکوراسیون اداری به دنبال عرضه و معرفی سازه های روزآمد برای نصب و اجرای آستانه درب ورود زیبا و کارآمد هستند. و همچنین گاهی همسطح بودن آستانه درب با سطوح همجوار ضروری است.

آستانه درب، ویترین دکوراسیون اداری

آستانه درب دکوراسیون اداری | پیرامید طرح

یک مدیر دانا قطعا به طراحی دکوراسیون اداری مجموعه خود اهمیت می دهد. زیرا چیدمان و دکوراسیون مناسب، رضایت، کارائی و بهره وری کارکنان را افزایش می دهد. همچنین مراجعین و ذینفعان دیگر همچون خریداران، فروشندگان و سهامداران را ترغیب می کند تا با منافع مجموعه مربوطه هماهنگ تر عمل نمایند.

از آنجایی که چارچوب و آستانه درب، اولین نقطه از واحد اداری است که در معرض دید بیننده قرار می گیرد، لذا در طراحی و چینش فضای اداری مدرن نباید از قلم افتاده و متناسب با نوسازی و زیبا سازی مبلمان و فضای اداری، آستانه درب مناسب برای واحد اداری و اتاقهای و فضاهای وابسته به آن طراحی و نصب گردد.

مجموعه پیرامید طرح به عنوان یک گروه تخصصی در طراحی دکوراسیون اداری، آستانه ورودی را بخشی تاثیرگذار از دکوراسیون و چینش فضای اداری می داند. در این راستا ضمن عرضه و معرفی انواع سازه های قابل نصب، آماده مشاوره تخصصی و ارائه خدمات فنی در این زمینه به متقاضیان می باشد.

فضای اداری باید “خوش آستانه” باشد.

آستانه درب ورودی دکوراسیون اداری | پیرامید طرح

برای اینکه آستانه ورودی مناسب داشته باشیم باید به کاربردهای این نقطه کوچک به درستی آگاه باشیم. جدا کردن فضای بیرون و درون واحد اداری، اولین کاربرد آستانه درب ورودی است. این جداسازی در وهله اول یک مرز بندی ساده فیزیکی است. از این گذشته لازم است مواردی همچون رطوبت، گرد و خاک و سر و صدا راه نفوذ کمتری به فضای داخلی داشته باشند. افزایش ایمنی در خصوص ورود جانوران و حشرات موذی و همچنین ورود سارقان و حتی نفوذ دود و آتش در زمان وقوع حریق، یکی دیگر از فواید آستانه است.

دیگر کاربرد آستانه درب ورودی، زیبایی و هماهنگی بصری با سایر المانهای دکوراسیون و مبلمان اداری است. هر کدام از این کاربردها در مکانها و فضاهای مختلف، ممکن است پررنگ یا کم رنگ باشد. به عنوان مثال آستانه ورودی، در یک واحد اداری آپارتمانی نقش بسیار مهمی در ایمنی درب ضد سرقت دارد. لیکن در اتاق آبدارخانه، جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب به بیرون از اتاق، نقشی پررنگ تر از سایر کارکردهای این عنصر ساده معماری دارد. بدین سبب قبل از انتخاب و نصب آستانه مناسب برای درب ورودی و حتی مشورت با مشاوران متخصص طراحی و چینش فضای اداری، کاربردهای اصلی و فرعی مورد نظر خود را به دقت بررسی نمائید.

نکته مهم دیگر در انتخاب و نصب آستانه مناسب برای ورودی ها توجه به محدودیتهای فنی و کارکردی است. مثلا آستانه اتاق مطب یک پزشک باید فاقد برآمدگی و برجستگی از سطح درونی و بیرونی اتاق باشد. در حالی که در اتاق آشپزی یک کافه رستوران آستانه باید لزوما بالاتر از سطوح بیرون و درون باشد.

همچنین باید توجه داشت مواد بکار رفته در آستانه های ساخته شده برای انواع درب ها در برخی شرایط ممکن است در معرض آسیب قرار گیرد. در حال حاضر، برای ساخت آستانه، انواع طرحها و رنگها با مواد اولیه گوناگون و شیوه های متفاوت نصب در دسترس است. این گوناگونی، قدرت انتخاب متنوع مشتریان و تطابق حداکثری با نیازها و ضرورتهای مورد نظر آنها را فراهم می نماید.

نصب آستانه درب ورودی:

نصب آستانه درب ورودی | پیرامید طرح

برخی از طرح ها و اشکال آستانه درب ورودی، به عنوان جزئی از کفپوش فضای پیرامونی است، با این تفاوت که دارای طرح یا رنگ متمایز است. در این گونه موارد، بهتر است طراحی و نصب آستانه همزمان با نصب و اجرای کف پوش انجام شود تا ضمن کاهش هزینه، استحکام و همخوانی مواد و مصالح به کار رفته حداکثر شود.

در مواردی که هماهنگی کف درب ورودی با کفپوش پیرامونی ضروری نیست، قدرت انتخاب و تغییر شکل و طرح آستانه ورودی همواره وجود دارد. در این موارد، علاوه بر انتخاب شکل، طرح و جنس آستانه، نحوه و کیفیت نصب آن نیز اهمیت دارد.

نصب غیر اصولی یک آستانه حتی با جنس و طرح و رنگ مناسب ممکن است، نمای زیرین درب ورودی را از شکل ساده و اولیه هم نازیباتر نماید. از این گذشته، اگر فرایند نصب آستانه به درستی انجام نشود، ممکن است مواردی همچون ایجاد سرو صدا، آسیب به کفش و لباس و نهایتا خراب شدن آستانه نصب شده اتفاق اقتد.

مجموعه پیرامید طرح، سالهاست در زمینه فروش و عرضه تجهیزات و ارائه خدمات تخصصی به مشتریان در حوزه طراحی و زیباسازی فضای اداری در سراسر کشور فعال است؛ این مجموعه در تمام مراحل، مشاوره، انتخاب و خرید آستانه مناسب و نصب حرفه ای آن همچون همیشه در کنار مشتریان وفادار خود خواهد بود.