چند استراتژی طراحی دکوراسیون اداری برای بهبود سلامت روان کارمندان

چند استراتژی طراحی دکوراسیون اداری برای بهبود سلامت روان کارمندان

مدیران شرکت‌های یا کسب و کار‌های مختلف باید همواره تلاش کنند تا بهره دهی کارکنان حفظ شود و بتوانند وظایف خود را در آرامش و با تمرکز کافی انجام دهند. طراحی دکوراسیون پارامترهای مختلفی مانند رنگ بندی، میزان نور و تاثیرات روانی ناشی از خطوط موجود در فضا را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. حال رابطه مستقیم بهبود شرایط روانی کارکنان به این پارامترها وابسته است و باید حتما به آن توجه ویژه‌ ای داشته باشید. کافی ست برای چند دقیقه خود را به جای کارمندان خود بگذارید تا به این نکته برسید که: “هیچ کارمندی علاقه به کار در یک محیط گرفته، کسل کننده و نامناسب را ندارد.” و البته همین بهره دهی نهایی آنها را کاهش خواهد داد. متخصصین ما در سایت پیرامید طرح چند استراتژی طراحی دکوراسیون اداری برای بهبود سلامت روان کارمندان در اختیار شما قرار می‌ دهند. این نکات می‌ توانند در زمان طراحی دکوراسیون و اجرای آن بسیار مفید واقع شوند.

لزوم طراحی دکوراسیون اداری بر اساس اصول روانشناختی

یکی از بیماری هایی که در طولانی مدت کارمندان به آن دچار می‌ شوند، سندروم فرسودگی شغلی است. هر روز تعداد افراد مبتلا به این بیماری بیشتر و بیشتر می‌ شود و از همین رو مدیران شاهد کاهش بازده نیروهای خود خواهند بود. همین موضوع باعث می‌ شود تا کم کم تنش‌ ها در محیط کار افزایش یابد. فراموش نکنید که کارمندان شما حدود ⅓ زمان خود را در محل کار سپری می‌ کنند و نامناسب بودن این محیط تاثیرات خطرناکی در طولانی مدت خواهد داشت. همچنین در شرایط فعلی که بسیاری از نیروهای کار درگیر افسردگی مزمن ناشی از همه گیر شدن کرونا هستند، آماده کردن یک محیط کار مناسب با دکوراسیونی درست و اصولی می‌ تواند قدم اول برای شروع کسب و کار با نیرویی دو چندان باشد. از همین رو در ادامه چند استراتژی برای طراحی دکوراسیون فضای اداری را بررسی می‌ کنیم.

لزوم طراحی دکوراسیون اداری بر اساس اصول روانشناختی

از عناصر طبیعی در طراحی دکوراسیون اداری استفاده کنید

اولین پیشنهاد پیرامید طرح به شما، استفاده از عناصر و مواد اولیه‌ ای است که پیوند نزدیکی با طبیعت دارند. البته می‌ توان با استفاده از متریال جدیدی که برای تولید آنها از طبیعت الهام گرفته شده نیز استفاده کنید. خطوط موجود در عناصر طبیعی مانند چوب، سنگ و نور طبیعی به شکلی است که خشکی و بی روح بودن متریال مصنوعی مختلف را ندارد. همچنین استفاده درست از سایه و روشن می‌ تواند تاثیرات مناسبی روی افراد بگذارد. علاوه بر طراحی دکوراسیون و اجرای آن، استفاده درست و هوشمندان از عناصر تزئینی می‌ تواند تاثیرات بسیار خوبی داشته باشد. به عنوان مثال قرار دادن گلدان‌ ها یا درختچه‌ های سازگار با محیط در ادارات، باعث می‌ شود تا روح طبیعی بیشتری به محیط خود تزریق کنید. نورپردازی در این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که اجرای درست آن می‌ توان نتایج بسیار مناسب برای شما به همراه داشته باشد، اما اجرای آن به شکل اشتباه دقیقا تاثیری معکوس خواهد داشت.

نقش مبلمان در دکوراسیون اداری

استفاده از مبلمان باید در مرحله اول به گونه‌ ای باشد که راحتی و سلامت جسمانی نیروی شما را در زمان کار تامین کند. چنین انتخابی باعث می‌ شود تا در طول زمان کاری خود، نیروهای شما بتوانند راحت به انجام فعالیت‌ های خود بپردازند. رنگ مبلمان تاثیر زیادی روی فضای شما خواهد داشت و با توجه به مکان، باید برای انتخاب رنگ به شکل هوشمندانه‌ ای از اصل تناقض استفاده کنید. استفاده از رنگ‌ های شاد و گرم قطعا گزینه بسیاری خوبی خواهد بود، اما به شرط این که با بقیه عناصر موجود در طراحی دکوراسیون اداری سازگاری داشته باشد. نکته اساسی در این قسمت، تنوع حالات کاری کارمندان است. تحقیقات انجام شده نشان دهنده این است که هر کارمند در طول فعالیت روزانه خود به 2 ساعت کار ایستاده نیاز دارد. این کار ایستاده اجازه می‌ دهد تا سلامت بخش‌ های مختلف بدن آنها تامین شود. روند طراحی دکوراسیون اداری باید به شکلی باشد که کارمندان در طول روز حرکت داشته باشند و تمام تایم کاری خود را پشت میز نگذرانند.

نقش مبلمان در دکوراسیون اداری

تقسیم بندی هوشمندانه محیط

روند بخش بندی فضای اداره باید به شکلی باشد که کارمندان با وظایف مختلف، امکان دسترسی به فضایی سازگار با کار خود را داشته باشند. فرض کنید درون شرکت یک تیم ایده پرداز دارید که نیاز به تعامل دارند، در چنین شرایطی باید فضای کافی و مناسب در اختیار آنها قرار بگیرد تا بتوانند به راحتی با هم ارتباط داشته باشند. البته در این میان افرادی نیز هستند که بهتر است روند کارهای خود را در انزوا طی کنند. برای همین باید روند تقسیم بندی فضا به گونه‌ ای باشد که تعامل یک گروه باعث بهم خوردن تعامل دسته دیگری از کارمندان نشود. برای طراحی دکوراسیون فضای اداری می‌ توانید اتاق هایی مخصوص جلسات بین اعضا در نظر بگیرید و به این صورت افراد را برای انجام فعالیت‌ های فردی و گروهی در جایگاه مناسبی قرار دهید.

طراحی دکوراسیون هوشمندانه بخش‌ های بیرونی

وجود فضای کافی و مناسب برای استراحت و جدا شدن از محیط کار برای چند دقیقه، قطعا یک مزیت عالی یک محیط کار استاندارد برای کارکنان است. این بخش می‌ تواند تاثیرات مثبت زیادی در طولانی مدت و کوتاه مدت برای کارمندان بوجود بیاورد. وجود مکان هایی مانند حیاط خلوت کوچک، پشت بام و… اجازه می‌ دهد تا روند تهویه هوای تازه به درون بهتر انجام شود. همچنین وجود چنین مکان هایی به عنوان محیطی برای تعامل بیشتر کارکنان در زمان استراحت می‌ تواند در نظر گرفته شود. وجود آب و گیاه در این قسمت‌ ها می‌ تواند تاثیر چشمگیری در رفع خستگی و کسالت کارکنان داشته باشد. قطع شدن رابطه کارمند با محیط کار یکی دیگر از وجود چنین مکان هایی در بین بخش‌ های مختلف دکوراسیون اداری است.

طراحی دکوراسیون هوشمندانه بخش‌ های بیرونی

سوالات متداول

دکوراسیون اداری چه تاثیری روی سلامت روان کارکنان دارد؟

کارکنان حدود ⅓ از زمان هر روز را در محل کار هستند و در طولانی مدت تاثیرات مثبت و منفی این محیط در آنها قابل مشاهده خواهد بود.

محیط کار استاندارد چه تاثیرات مثبتی روی سلامت کارکنان دارد؟

زمانی که بخش‌ های مختلف محیط برای سلامت روان کارمندان بهینه شده باشد، شاهد افزایش بازده و کاهش تنش‌ ها در محیط کار خواهید بود.

آیا وجود محیط جداگانه برای کارمندان ضروری است؟

بله، در بخش‌ های مختلف یک شرکت، کارمندان برای انزوا و تعامل نیاز به مکان‌های بهینه‌ای دارند که ویژگی‌ های مثبتی در اختیار آنها قرار دهد.

بهترین روش طراحی دکوراسیون اداری برای سلامت روان کارمندان کدام است؟

روش طراحی دکوراسیون اداری در مکان‌ های مختلف می‌ تواند متفاوت باشد. پس بسته به محیطی که در اختیار دارید، روند کار متفاوت خواهد بود. بهتر است برای درک بهتر این موضوع با افراد با تجربه مشورت کنید.

چه عناصری در طراحی دکوراسیون اداری به بهبود سلامت کارکنان کمک می‌ کنند؟

عناصر مختلف مانند گل و گیاه، متریال طبیعی مانند سنگ و چوب و… و صد البته نورپردازی هوشمندانه تاثیرات زیادی در این زمینه دارند.