همه چیز در مورد پتینه کاری

همه چیز در مورد پتینه کاری

هنر پتینه کاری یکی از راه‌ های تغییر و طراحی دکوراسیون داخلی به شکلی خاص است. اگر تمایل به بازسازی، طراحی داخلی و یا تغییر دکوراسیون منزل و محیط کار خود دارید، پتینه کاری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تواند گزینه ایده آلی برای شما به حساب بیاید.

اگر در این رابطه اطلاعات کافی ندارید در ادامه این مطلب از پیرامید طرح با ما همراه باشید تا با این هنر، کاربردها و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

پتینه کاری چیست؟

پتینه کاری چیست؟

پتینه به حالت سبز رنگ خوردگی، کهنگی و زنگ زدگی بر روی فلز مس و یا سایر فلزات، چوب و یا سنگ گفته می‌ شود. پتینه کاری در واقع یکی از تکنیک‌ های نقاشی به حساب می‌ آید. به این صورت که با ایجاد حالت‌ های کهنگی و خوردگی به کمک رنگ‌ های متنوع و تکنیک‌ های خاص می‌ توانید جلوه‌ ای زیبا خلق کنید.

دقت داشته باشید که این تکنیک جلوه بصری زیادی دارد و توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند. پتینه کاری در ساختمان هم یکی از تکنیک‌ های نقاشی ساختمان به شمار می‌ رود، ولی کاربرد آن در حقیقت فراتر از نقاشی ساختمان است. مثلا بر خلاف نقاشی، در پتینه کاری علاوه بر تغییر رنگ سقف، می‌ توانید بافت ظاهری درب و یا دیوار را هم تغییر دهیم.

انواع پتینه کاری

وجود تکنیک‌ های مختلف در اجرا سبب به وجود آمدن انواع مدل‌ های پتینه کاری شده است. افراد می‌ توانند مطابق با سلیقه و سبک طراحی و دیزان مورد نظر از بین این مدل‌ ها انتخاب کنند.

از انواع مدل‌ های پتینه می‌ توان به پتینه طرح آجر، پتینه طرح سنگ، پتینه طرح بتن، پتینه طرح چوب، پتینه طرح ترک، پتینه طرح سنگ مرمر، پتینه طرح کاهگل، پتینه طرح چرم، پتینه طرح ابر و باد، پتینه طرح گل، پتینه فرشته، پتینه موتیف که ترکیبی از طلاکاری است، پتینه طرح سنگ نما، پتینه ورق طلا و همچنین طرح‌ های مختلف پتینه برجسته اشاره داشت.

ویژگی‌ ها و مزایای پتینه کاری

پتینه کاری به دلیل داشتن مزایای فراوان، مورد توجه افراد زیادی قرار می‌گیرد. از مهم‌ ترین ویژگی‌ ها و مزایای آن می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • در طراحی دکوراسیون داخلی، پتینه می‌ تواند جایگزین مناسبی برای رنگ باشد؛ چرا که زیبایی آن می‌ تواند توجه هر کسی را به خود جلب کند.
  • به طور کلی پتینه پایداری و طول عمر بالایی دارد. یعنی تا زمانی که نخواهید رنگ سطوح را تغییر دهید، کاملا سالم باقی می‌ ماند.
  • در صورت خط و خراش محل پتینه کاری شده، امکان ترمیم و لکه گیری آن وجود دارد.
  • امکان اجرای پتینه کاری روی هر سطحی از سطوح فلزی، پارتیشن‌ ها، دیوار، سقف، ستون و …وجود دارد.
  • با پتینه می‌ توانید موج‌ های روی دیوار، ترک و ناهمواری‌ ها را به راحتی پوشش دهید.
  • سطوح پتینه کاری شده نسبت به سایر سطوح رنگ شده دیرتر کثیف و کدر می‌ شوند.
  • نمونه‌ های اجرا شده پتینه به مراتب دلنشین‌ تر و زیباتر از انواع دیوارپوش و رنگ است.
  • سطوح پتینه کاری شده قابل شست و شو و ترمیم می‌ باشند.

معایب استفاده از پتینه کاری

پتینه کاری در کنار مزایا و ویژگی‌ های مثبت خود، معایبی نیز دارد. از مهم‌ ترین معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • همانطور که اشاره شد، پتینه می‌ تواند جایگزین ایده آلی برای رنگ در دکوراسیون داخلی باشد. ولی به دلیل قیمت بالای آن در مقایسه با رنگ معمولا در بخش‌‌‌‌‌ های خاصی از خانه اجرا می‌ شود.
  • پتینه کاری معمولا به صورت طرح و بافت دار اجرا می‌ شود. به همین دلیل اجرای آن در کل فضا و یا به مقدار زیاد توصیه نمی‌ شود، چرا که می‌‌ تواند باعث جلوه‌ ای نازیبا و شلوغ شود.

پتینه کاری در چه مکان‌ هایی کاربرد دارد؟

پتینه کاری در چه مکان‌ هایی کاربرد دارد؟

به دلیل تنوع بالا و گستره، پتینه کاری در هر جایی می‌‌‌ تواند کاربردی و زیبا باشد. امروزه بسیاری از افراد برای بازسازی و طراحی و تغییر دکوراسیون داخلی به سراغ پتینه کاری می‌ روند. پتینه کاری می‌ تواند در نمای ساختمان، روی دیوار، سقف، گچبری، ام دی اف، شیشه، چوب و حتی روی مبل پیاده سازی و اجرا شود.

به زبان ساده‌ تر می‌ توان گفت هنر پتینه کاری قابل اجرا بر روی همه سطوح است. همچنین امکان اجرای ایده‌ های شخصی و غیر تکراری در پتینه کاری وجود دارد.

روش‌ های اجرای پتینه

هنر پتینه کاری بسیار گسترده و متنوع است و از آن برای دکوراتیو کردن سطوح مختلف استفاده می‌ شود. پتینه‌ های طلا کاری، ورق نقره، طرح فرشته، ابر و باد، برجسته و غیر برجسته، بافت دار و بدون بافت، مطلا كاری سقفی و دیواری، طرح چوب، كهنه كاری و … از انواع پتینه کاری می‌ باشند که می توانید بنابر سلیقه خود یک و یا تلفیقی از آنها را انتخاب کنید.

اجرای پتینه کاری به روش‌ های مختلفی صورت می‌ گیرد که در ادامه آنها را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

پتینه کاری با اسفنج

پتینه کاری با اسفنج در واقع یکی از راحت‌ ترین روش‌ هایی است که هر فردی قادر به انجام آن است. برای پتینه کاری با اسفنج در ابتدا باید سطح مورد نظر را رنگ آمیزی کنید. در مرحله بعدی یک اسفنج تمیز را آغشته به رنگ کنید. سپس می‌ توانید طرح را با حالت ضربه‌ ای ایجاد کنید.

پتینه کاری با ورق زینتی

از دیگر روش‌ های پتینه کاری می‌ توان به پتینه کاری با ورق زینتی اشاره داشت. در این روش ابتدا باید سطح مورد نظر را تمیز کنید و آن را با رنگ اکریلیک پوشش دهید. سپس باید چسب ورق زینتی را با آب رقیق کرده و آن را با اسفنج و یا قلمو به سطح بزنید.
دقت داشته باشید که سطح آغشته شده به چسب باید به دور از هر گونه آلودگی باشد. در مرحله پایانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توانید ورق زینتی را روی چسب قرار داده و به کمک پارچه روی ورق را ماساژ دهید.

مطالب مرتبط: رازهایی برای یافتن لوازم مناسب برای دکوراسیون اداری

پتینه کاری با پارچه

پتینه کاری با پارچه در مقایسه با روش پتینه کاری با اسفنج زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارد. در این روش ابتدا باید سطح را تمیز و رنگ آمیزی کنید. سپس باید چند تکه پارچه را به رنگ آغشته کنید و به صورت ضربه‌ای روی سطح طرح ایجاد کنید.

رنگ برداری

در روش رنگ برداری ابتدا باید سطح مورد نظر را آماده کنید. سپس با استفاده از یک قلمو، رنگ رقیق را بر روی سطح بزنید. ولی پیش از آن که رنگ به صورت کامل خشک شود، باید رنگ‌ های اضافی به صورت مچاله‌ ای توسط یک پارچه بردارید. با این روش سطح کار به شکل مچاله‌ ای در می‌ آید.

هزینه اجرای پتینه کاری

به صورت کلی عوامل و فاکتورهای مختلفی روی قیمت نهایی پتینه کاری تاثیرگذار است. به همین دلیل نمی‌ توان برای آن یک قیمت واحد تعیین کرد. از عوامل و فاکتورهای موثر در قیمت پتینه کاری می‌ توان به سطح مورد نظر، متراژ، جزئیات کار، سختی اجرا، موارد مورد استفاده، نیاز به زیرسازی و … اشاره داشت.

برای کسب اطلاعات و استعلام هزینه بهتر است پیش از شروع کار و انتخاب طرح مورد نظر، از نقاش خود مشورت بگیرید.

جمع بندی
در این مقاله به نقش پتینه کاری در طراحی داخلی پرداختیم. به صورت کلی این روش می‌ تواند روی ظاهر و جلوه منزل تاثیر زیادی داشته باشد. ولی به کار بردن این روش به صورت افراطی می‌‌‌‌‌ تواند تاثیر معکوس گذاشته و ظاهر منزل را نازیبا کند. تنوع در پتینه کاری به گونه‌ ای است که می‌ توانید آنها را مطابق با طراحی دکوراسیون و سبک مورد نظر پیاده سازی کنید.

پیرامید طرح یکی از شرکت‌ های فعال در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی است که می‌ توانید برای طراحی و تغییر فضای مورد نظر از آن کمک بگیرید.

سوالات متداول

پتینه کاری چیست؟

پتینه کاری در واقع به سبکی از رنگ آمیزی گفته می‌ شود که در آن کار حالتی رنگی، کهنه و تو رفته پیدا می‌ کند.

با روش پتینه کاری چه طرح‌ هایی را می‌ توان پیاده سازی کرد؟

به صورت کلی پتینه کاری در انواع پتینه های ورق نقره، طلا کاری، ابر و باد، طرح فرشته، برجسته و غیر برجسته، طرح چوب، کهنه کاری، بافت دار و بدون بافت و … قابل اجرا است.

چه روش‌ هایی برای اجرای پتینه کاری وجود دارد؟

از روش‌ های اجرای پتینه کاری می‌ توان به پتینه کاری با ورق زینتی، پتینه کاری با اسفنج، پتینه کاری با پارچه، رنگ برداری اشاره داشت.

از چه نوع بتونه‌ ای برای پتینه کاری استفاده می‌ شود؟

بتونه مورد استفاده در پتینه کاری روغنی است و رزین موجود در آن باعث افزایش کیفیت محصول می‌ شود.

آیا پتینه کاری قابلیت اجرا روی هر سطحی را دارد؟

بله، امکان اجرای پتینه کاری روی هر سطحی از سطوح فلزی، پارتیشن‌ ها، دیوار، سقف، ستون و …وجود دارد.