کمد دیواری در دکوراسیون داخلی | پیرامید طرح

نقش کمد دیواری در دکوراسیون داخلی

وقتی برای اجاره و یا خرید از خانه ای بازدید می کنیم برای خانم خانه فضاهایی همچون آشپزخانه و کمدهای داخل منزل در اولویت اول قرار دارند زیرا هر دو علی الخصوص کمدهای دیواری از اصلی ترین و پرکاربرد ترین قسمت های خانه به حساب می آیند.در خانه های مدرن امروزی دیگر جادار بودن کمدها به تنهایی از اهمیت بالایی برخوردار نیست بلکه دسترسی و زیبایی آن نیز بسیار قابل تامل می باشد.معمولا در منازل مسکونی کمدهای دیواری با ابعاد بزرگ یک یا چند دیوار اتاق خواب را به خود اختصاص داده و عملاً تفکر چینش اتاق را تحت تاثیر قرار می دهند.مواردی همچون محل قرارگیری تخت خواب و دیگر لوازم داخل اتاق و عدم تداخل آنها با کمدها را می توان از آن جمله بر شمرد.

در سالیان اخیر معماران در طراحی داخلی فضاهای مسکونی خود دست به ابتکار عمل زده و به علت نیاز مبرم به وجود کمد دیواری با ابعاد بزرگ در اتاق ها و همچنین دسترسی آسان به وسایل و لباس های داخل آنها و علاوه بر آن اهمیت  استفاده بهینه از تمام فضاهای داخل اتاق، اقدام به طراحی فضایی زیبا و پر کاربرد با نام اتاق کمد نمودند. به طور معمول فضای مذکور در مجاورت اتاق خواب قرار گرفته و اصولاً با یک درب از اتاق مجزا می گردد. از حسن های این کمدها ،جادار و کاربردی بودن تمام فضای داخل کمد به کمک قفسه بندی های رایج امروزی است که با تفکیک اصولی قسمت های مختلف با در نظر گرفتن این نکته که چینش فضای داخلی اتاق خواب را نیز تحت تاثیر قرار نمی دهند،حس آسایش و راحتی را برای افراد به ارمغان می آورند.

افزایش حجم کمد با رعایت مبانی طراحی داخلی کمد دیواری:

طراحی داخلی کمد دیواری | پیرامید طرح

در نگاه اول به کمد دیواری ها، معمولا دو الی چهار درب ساده مشاهده خواهیم کرد و بدون این که درب ها را باز کنیم، چندان از فضای داخلی آن اطلاعی کسب نخواهیم کرد. اساسا در طراحی کمد دیواری ها، ظاهر کمدها شمایل خاصی ندارند و اغلب ساده هستند.

اما نکته ی مهم طراحی داخلی کمد دیواری است که کاربری آن را مشخص می کند. هنگامی که درب های کمد دیواری را می گشاییم، تقسیم بندی های متنوع و پر تعدادی را خواهیم دید هر کدام از قسمت ها، برای کاربری خاصی در نظر گرفته شده است که در ادامه به تفسیر آن خواهیم پرداخت.

از مهم ترین قسمت های طرح داخل کمد دیواری، قسمت رگال بندی آن است. در این قسمت چوب لباسی ها بر روی میله رگال سوار شده و به البسه خانه نظم و ترتیب می بخشند. این قسمت معمولا در وسط کمد قرار می گیرد تا ارتفاع آن مطابق قد انسان باشد. این تعبیه سبب خواهد شد تا استفاده از آن آسان شود. ارتفاع بخش رگال بندی با توجه به فضایی که کمد دارد مشخص می شود. اگر کمد از فضای زیادی برخوردار باشد، این بخش را با ارتفاع زیادی در نظر می گیرند تا لباس های مجلسی زنانه در آن جای گیرد. از این نکته این گونه برداشت می شود که در طراحی داخلی کمد دیواری، نوع البسه هم مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

بخش دیگری که در دکوراسیون کمد دیواری به آن پرداخته می شود، قسمت جا رختخوابی است. اتاق خواب ها مناسب ترین مکان برای قرار دادن پتو، بالشت و ملحفه ها هستند. به همین منظور نیاز است که در اتاق خواب، کمد دیواری ها به گونه ای طراحی شوند که این دسته از وسایل با نظم و ترتیب در آن قرار گیرند. جا رختخوابی کمد دیواری ها با طول و عرض های بزرگ ساخته می شوند. زیرا در این قسمت ها ممکن است تشک ها و پتوهای با ابعاد بزرگ قرار داده شوند، پس بایستی فضای آن به گونه ای طراحی شود که کاربر به راحتی بتواند از آن استفاده کند.

کشو، قسمت ضروری کمد دیواری ها:

کشوهای کمد دیواری | پیرامید طرح

حتی در کوچک ترین کمد دیواری ها، طراحان یک یا دو کشو برای وسایل خرد در نظر می گیرند. ابعاد کشوها در طراحی داخلی کمد دیواری، با توجه به کاربری که دارند مشخص می شوند. گاهی از کشوها به عنوان مخزنی برای جمع آوری خرده وسایل استفاده می شود؛ که بایستی کشوها را با ارتفاع زیاد در نظر گرفت. اما در دیگر موارد ممکن است این کشوها به عنوان قسمت هایی برای قرار دادن البسه یا حوله استفاده شوند؛ که ارتفاع آن ها مابین 15 الی 20 سانتی متر خواهد بود.
کشوها جزء جدایی ناپذیر کمدها به حساب می آیند. عدم حضور آن ها ممکن است ماهیت کاربری کمدها را به حاشیه ببرد. این که گمان کنیم فقط در کمدها وسایل حجیم و جاگیر را قرار دهیم، باور اشتباهی است! کمدها محل قرار دادن وسایل مختلفی از زندگی روزانه هستند. پس نیاز است که در مدل داخل کمد دیواری دقت کافی را داشته باشیم.

در کمدهایی که اصطلاحا به کلوزت مشهور هستند، کشوها کاربری و اندازه های مختلفی دارند. کلوزت ها مربوط به قرار دادن البسه و اکسسوری های پوششی هستند. کشوها در کلوزت برای پیراهن، شال و روسری، کفش و دمپایی، انواع کیف ها و… طراحی می شوند. برای دیدن نمونه های استاندارد کمد دیواری می توانید به گالری نمونه کارهای مجموعه پیرامید طرح مراجعه کنید.

کمدهای تزیینی:

کمد دیواری های تزیینی | پیرامید طرح

پیشتر قسمت اعظمی از کمد دیواری ها را به دکور و تزیین اختصاص می دادند. اما امروزه با توجه به کاهش متراژ خانه ها، انجام این کار سبب هدر رفت فضا می شود. در نتیجه طراحان در طراحی داخلی کمد دیواری کاربری را بر زیبایی ارجح می دانند.

در طراحی داخل کمد دیواری اتاق خواب، در نظر گرفتن قسمت هایی برای قرار دادن ساک و چمدان می تواند کارآمد باشد. همچنین قفسه داخل کمد دیواری برای گذاشتن جزوه ها و کتاب هایی که کمتر استفاده می شوند می تواند به خلوت شدن فضای اتاق خواب کمک کند.

بازشوی کمد دیواری ها معمولا به صورت لولایی و ریلی هستند. در موارد خاص از لولاهای خرچنگی برای باز شدن درب ها به صورت آکاردئونی استفاده می کنند. از ریل ها برای اتاق خواب های کوچکی که امکان باز شدن درب ها نیست، استفاده می شود. برخی طراحان در طراحی داخلی کمد دیواری، قطعات هندسی آینه را روی درب کمدها در نظر می گیرند.

برای درک بهتر این گونه کمدها عکس هایی از فضای داخلی آنها با انواع چینش ها ارائه می گردد.

مجموعه پیرامید طرح به عنوان مرجعی تخصصی در طراحی دکوراسیون داخلی، منحصر به فرد ترین و خلاقانه ترین طرح ها را برای کمد دیواری منازل طراحی کرده است. اگر به دنبال این هستید که از حداقل فضا، بیشترین استفاده را داشته باشید و همچنین علاوه بر کارایی، زیبایی هم چاشنی کمدتان شده باشد، حتما از مهندسین مجرب این مجموعه استفاده کنید. ترکیب تخصص با خلاقیت، همواره شکوفایی را به دنبال خواهد داشت…