طراحی دکوراسیون اداری با نقوش ایرانی

طراحی دکوراسیون اداری با نقوش ایرانی

پیشرفت تولید متریال گوناگون برای اجرای دکوراسیون داخلی و همچنین علم طراحی دکوراسیون باعث شده است که امروزه گزینه‌ های متنوعی برای طراحی دکوراسیون داخلی فضای اداری داشته باشیم. یکی از انتخاب‌ های وسوسه کننده برای آنهایی که قصد طراحی قسمت های داخلی شرکت یا اداره خود را دارند، طراحی دکوراسیون اداری با نقوش ایرانی است. انجام این کار می‌ تواند اجازه دهد تا اداره شما فضایی منحصر به فرد و خاص داشته باشد. اما آیا استفاده از نقوش و عناصر ایرانی در طراحی دکوراسیون فضای اداری می‌ تواند کارایی مناسبی هم داشته باشد؟

در ادامه این مطلب از سایت پیرامید طرح بیشتر در خصوص این موضوع و جزئیات مربوط به آن صحبت خواهیم کرد.

اصول اولیه طراحی دکوراسیون اداری

برای طراحی دکوراسیون اداری با نقوش ایرانی، ابتدا باید این موضوع را بررسی کنیم که این کار با اصول اولیه طراحی دکوراسیون مغایرت نداشته باشد. پارامترهایی مانند وجود فضای کافی، زیبایی، در اختیار داشتن روشنایی مناسب و… در زمان طراحی دکوراسیون اداری از اهمیت بالایی برخوردارند. قطعاً دکوراسیون داخلی ایرانی به شکل اصیل برخی از این استانداردها و پارامترهای مهم را ندارد و همین می‌ تواند مشکلات زیادی در آینده برای مدیران یک شرکت یا اداره به وجود بیاورد. پس برای طراحی دکوراسیون اداری ایرانی باید به شکل صحیح و استاندارد عمل کنیم.

نقوش ایرانی مورد استفاده برای دکوراسیون محیط اداری

به کارگیری نقوش ایرانی در زمان طراحی دکوراسیون فضای اداری با اینکه کار چالش برانگیزی است، می‌ تواند نتایج شگفت‌ آوری به همراه داشته باشد. فرهنگ و تاریخ غنی ایران از زمان باستان طرح‌ ها و نقش‌ های زیادی را برای ما به یادگار گذاشته است که ابتدا باید از بین آنها گزینه متناسب با نیاز خود را پیدا کنیم.

شاید شما به تاریخ ایران باستان و عناصر مختلف در آن علاقه زیادی داشته باشید و بخواهید به گونه‌ ای از آن نقوش و عناصر در طراحی دکوراسیون داخلی اداره استفاده کنید. یا از سوی دیگر بسیاری به طرح‌ ها و نقوش اسلیمی ایران پس از اسلام علاقه بیشتری دارند. با توجه به انتظارات و سلیقه شما روند طراحی دکوراسیون داخلی ایرانی می‌ تواند متفاوت باشد. به همین دلیل برای داشتن انتخاب بهتر در بخش‌ های بعدی توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه خواهیم داد.

طراحی دکوراسیون اداری با نقوش ایرانی اصیل

طراحی دکوراسیون اداری با نقوش ایرانی اصیل

استفاده از این روش طراحی دکوراسیون اداری بیشتر برای مکان‌ هایی توصیه می‌ شود که مساحت نسبتاً بالایی دارند. در بسیاری از ادارات ترجیح می‌ دهند که فضاهای خالی بین بخش‌ های مختلف دکوراسیون را با قاب عکس و یا عناصر دیگری پر کنند. اما وقتی صحبت از نقوش و طرح‌ های ایرانی اصیل به میان می‌ آید، می‌ توانیم با استفاده از تکنیک‌ ها و مواد اولیه مختلف، عناصر گوناگونی مربوط به دوره های تاریخی گذشته را در دکوراسیون داخلی پیاده کنیم. طراحی ستون‌ ها به سبک ستون‌ های آثار باستانی مختلف مانند پاسارگاد یا تخت جمشید و یا استفاده از مجسمه‌ های تزیینی مربوط به آن دوره، می‌ تواند انتخاب مناسبی برای شما محسوب شود.

از سوی دیگر برای طراحی و تزئین قسمت‌ های خاص یک اداره مانند حیاط خلوت یا ایوان نیز امکان استفاده از عناصر ایرانی اصیل را خواهید داشت.

طراحی دکوراسیون اداری با نقوش تاریخی ایران بعد از اسلام

ورود اسلام به ایران و ماندگاری این مذهب باعث شد تا تاثیرات فرهنگی عمیقی در مردمان ایران به وجود بیاید. عمق این تاثیرات را می‌ توانید در آثار به جا مانده دوران صفویه، قاجار و… به سادگی مشاهده کنید. خطوط اسلیمی و نقوش گیاهان و گل‌ های مختلف به سبک خاصی طراحی شده‌ اند، زیبایی دلنشینی دارند که در بخش‌ های خاصی از ادارات می‌ تواند مورد استفاده قرار گیرد.

اما از آنجایی که در طراحی دکوراسیون فضای اداری، وجود عناصر گوناگون ممکن است باعث از بین رفتن تمرکز کارکنان شود. پیشنهاد متخصصین سایت پیرامید طرح این است که برای بخش‌هایی که نیاز به عناصر تزئینی و طراحی‌ های خاصی دارید، سراغ نقوش ایرانی اسلامی بروید. انجام چنین کاری باعث می‌ شود تا قسمت‌ های خالی و بی روح دکوراسیون فضای اداری، رنگ و لعابی جذاب و اصیل به خود بگیرند.

الهام گرفتن از بناها یا عناصر باستانی

آن بخش‌ هایی از نقوش ایرانی و طرح‌ های اصیلی که علاقه داریم در دکوراسیون محیط اداری ما دیده شوند، قبلاً در آثار تاریخی به جا مانده در زمان‌ های دور مورد استفاده قرار گرفته‌ اند. از همین رو یکی از پیشنهادهای جذاب ما برای طراحی دکوراسیون اداری با نقوش ایرانی، الهام گرفتن از آثار تاریخی مختلف است.

تهیه مجسمه‌ ها یا قاب‌ هایی که از تخت جمشید الهام گرفته‌ اند، طراحی سردر ورودی اداره به شکل ورودی برج‌ های به جا مانده از دوران سلجوقیان یا استفاده از از متون نگاشته شده به خط ثلث که در مسجد امام اصفهان آنها را می‌ بینیم؛ همگی طرح‌ هایی از پیش آماده هستند که می‌ توانیم از بین آنها گزینه متناسب با نیاز و سلیقه خود را پیدا کنیم.

تلفیق طرح‌ های مدرن و سنتی در طراحی دکوراسیون اداری

تلفیق طرح‌ های مدرن و سنتی در طراحی دکوراسیون اداری

یکی از پیشنهادهای جذاب برای آنهایی که قصد طراحی دکوراسیون فضای اداری خود به شیوه ایرانی را دارند، تلفیق سبک‌های غربی مدرن و سنتی است. شاید استفاده از یک طرح خاص اسلیمی و یا نقوش مربوط به دوره هخامنشیان که پرنده‌ ها و موجودات اساطیری مختلف را به ما نشان می‌ دهند، برای محیط یک اداره گزینه خوبی نباشند. اما وقتی با تکیه بر علم طراحی دکوراسیون داخلی، عناصر مختلف مدرن و سنتی را با یکدیگر تلفیق کنیم، می‌ توانیم به نتیجه بهتری دست یابیم.

به عنوان مثال پوشاندن دیوار با آجر‌های ریز و سیستم آجر چینی سنتی می‌ تواند طرح بسیار زیبا و ساده روی دیوار یک محیط اداری ایجاد کند. یا اینکه با استفاده از متریال امروزی مانند سقف های باریسول یا کناف و… طرح‌های ایرانی جذاب و کارآمد برای محیط اداری خود به وجود آوریم.

استفاده از عناصر سنتی در محیط اداری مدرن

یکی از روش های ساده و جذاب برای آنهایی که دوست دارند از نقوش ایرانی در طراحی دکوراسیون اداری استفاده کنند، به کارگیری مبل، میز، صندلی، قاب عکس، مجسمه، فرش ایرانی و… است. انجام چنین کاری هزینه پایین‌ تری به شما تحمیل خواهد کرد و از سوی دیگر حس و حال یا مود فضای مورد نظر شما را به آن شکلی که علاقه دارید تغییر خواهد داد. البته این مورد مهم را همواره باید به یاد داشته باشید که استفاده غیر اصولی از عناصر ایرانی در یک محیط اداری با طراحی مدرن می‌ تواند نتیجه بسیار نامناسب داشته باشد. برای اینکه بتوانید این کار را به شیوه درست و اصولی انجام دهید پیشنهاد ما این است که حتماً با افرادی که علم و تخصص کافی در این زمینه دارند مشورت کنید.

سخن نهایی

در زمان طراحی دکوراسیون اداری اولویت ما باید کارایی و اثربخشی محیط برای داشتن بازده بالاتر کارکنان باشد. از سوی دیگر حتما باید این موضوع را به یاد داشته باشید که قسمت های مختلف یک اداره کاربردی جداگانه دارند و همین به شما امکان می‌ دهد تا بتوانید بسته به نوع کاربرد محل مورد نظر، از دکوراسیون اداری ایرانی در آن محیط استفاده کنید.

به طور کلی می‌ توان گفت که طراحی دکوراسیون اداری با نقوش ایرانی نیازمند داشتن علم و آگاهی بالا در عرصه طراحی دکوراسیون فضای اداری است. پس به هیچ عنوان بدون مشورت با متخصصین حرفه‌ای، اقدام به این کار نکنید. متخصصین سایت پیرامید طرح می‌توانند اطلاعات و تخصص خود را در این زمینه با شما به اشتراک بگذارند، پس همین الان با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا طراحی دکوراسیون اداری با نقوش ایرانی امکان پذیر است؟

بله، انجام این کار زیر نظر افراد متخصص و حرفه‌ ای می‌ تواند نتایج شگفت انگیز و زیبایی را به دنبال داشته باشد.

چطور از عناصر ایران باستان در طراحی دکوراسیون اداری استفاده کنیم؟

روند استفاده از نقوش و طرح های ایرانی در دکوراسیون داخلی اداری باید به گونه‌ ای باشد که باعث شلوغی بیش از حد و از دست رفتن تمرکز کارکنان نگردد.

کدام طرح‌ های ایرانی برای دکوراسیون فضای اداری مناسب هستند؟

بسته به سلیقه شما می توانید از تمامی طرح‌ های اصیل ایرانی در دوره های تاریخی مختلف استفاده کرد.

برای تلفیق ایرانی و طراحی دکوراسیون اداری مدرن چگونه عمل کنیم؟

یکی از راهکارهای جذاب قرار دادن عناصر مختلف مانند فرش ایرانی، مبلمان، قاب عکس یا خوشنویسی و… به عنوان بخش‌ های تزیینی یک دکوراسیون داخلی می‌ باشد.

آیا طراحی دکوراسیون اداری با نقوش ایرانی انتخاب درستی است؟

پاسخ این سوال بسته به موارد نیاز و سلیقه شما دارد. از همین رو برای گرفتن پاسخ دقیق این سوال باید با افرادی که در زمینه طراحی دکوراسیون اداری فعالیت دارند، مشورت کنید.