طراحی داخلی فضاهای کاری اشتراکی در شرکتها

در سالیان اخیر گرایش و تمایل طراحان داخلی و افراد مختلف به استفاده از فضاهای کاری اشتراکی رو به افزایش است. یکی از دلایل مهم در این زمینه آن است که افراد به دنبال ایجاد حس آرامش و نشاط در دفتر کار خود بوده که این امر پیامدهای مثبتی همچون بالا رفتن راندمان کاری پرسنل را در بر داشته است. از سوی دیگر اشخاص تمایلی به کار کردن در محیط های بسته و دلگیر نداشته و تردد نور طبیعی محیطی در دکوراسیون اداری نقش مهمی را در رضایت کارکنان و مشتریان ایفا می نماید.

راهکارهای متعددی برای خلق چنین فضاهایی وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به طراحی دفتر کار به صورت سالن باز و استفاده از پارتیشن شیشه ای فریم لس جهت جداسازی برخی از بخش های اداری از یکدیگر اشاره نمود. به کارگیری آیتم های فوق کمک موثری به عبور سخاوتمندانه نور طبیعی در فضا و در نتیجه القای حس خانه بودن همراه با راحتی و سر زندگی به کارمندان می نماید.
همانطور که گفته شد طراحی داخلی فضاهای کاری اشتراکی در شرکت ها علاوه بر ایجاد حس مثبت در فضا به نفع مدیران مجموعه نیز می باشد چرا که باعث کم کردن مخارج و بخش زیادی از هزینه‌های اولیه می گردد و در نتیجه آنها می توانند در محیطی گرم و صمیمی به پیشرفت و برنامه‌ریزی کسب و کارشان بپردازند.
به زبان ساده، فضای کار اشتراکی شامل تعدادی میز و صندلی و مبلمان اداری در محیطی گرم و صمیمی است که هر فرد بر روی صندلی خود نشسته و از طریق کامپیوتر یا لپ تاپ شخصی خود مشغول به کار می باشد. به طور کل این نوع فضاها به گونه ای طراحی شده اند که افراد شاغل در مجموعه در عین برقراری ارتباط با دیگران، کار خودشان را به صورت بهینه انجام داده و با انرژی زیاد برای پیشبرد برنامه‌هایشان تلاش می‌نمایند.
برای طراحی فضاهای کار اشتراکی در گام نخست باید پس از بررسی های انجام گرفته دقیق از نیاز مجموعه و افراد مشغول به فعالیت در آن و همچنین بخش های مورد نیاز و تعداد پرسنل هر قسمت و ضرورت تبادل اطلاعات بین بخش های مختلف با یکدیگر اطلاع پیدا کنید و سپس اقدام به طراحی و تفکیک بهینه فضا نمایید.
اگر بخواهیم در طراحی فضاهای کاری اشتراکی در دفاتر اداری به برخی از موارد مهم به صورت فهرست وار اشاره کنیم، می توان آیتم های ذیل را مدنظر قرار داد.
1- ایستگاه های کاری (محل کار):
ایستگاه های کاری جز مهمترین قسمت ها در دفاتر اداری به شمار می آیند و به همین منظور یکی از بزرگ ترین فضاها در شرکت را با توجه به تعداد پرسنل و حوزه فعالیت هر بخش به خود اختصاص می دهند. نکته حائز اهمیت آنجاست که طراحی این گونه فضاها باید به صورتی انجام پذیرد که افراد علاوه بر برقراری ارتباط موثر با دیگران و تعامل بهینه، در حفظ حریم خصوصی خود با مشکلی مواجه نگردند.

2- اتاق جلسات:
اتاق جلسات از بخش هایی در دفاتر کار می باشد که اغلب پرسنل و حتی مدیران برای جلسات روزانه درون شرکتی و جلسات مهم کاری با کارکنان و کارشناسان گوناگون از داخل و خارج شرکت برای اتخاذ تصمیمات مهمی که در آینده کاری و مالی شرکت و افزایش بهره وری آن تاثیر بسزایی دارد گرد هم جمع می شوند. اصولاً در اتاق جلسات شما شاهد میز کنفرانس، صندلی، کمد یا فایلینگ هستید که آیتم های ذکر شده فوق بر اساس نیاز هر شرکت با طرح های گوناگون و به تعداد مدنظر تهیه شده و در جای خود قرار می گیرند. قابل ذکر است در اتاق جلسات علاوه بر اهمیت دکوراسیون اداری اصولی و زیبای آن، امکاناتی همچون مبلمان اداری ارگونومیک، نورپردازی، آگوستیک فضا و تجهیزاتی مانند سیستم های صوتی و تصویری (به طور مثال ویدیو پروژکتور)، ویدیو کنفرانس، تخته وایت برد و خودکار و… با توجه به حیطه فعالیت هر مجموعه مورد نیاز است.

3- غذاخوری
غذاخوری از آن دسته از فضاهایی است که چون افراد برای خوردن و آشامیدن از آن استفاده می کنند بهتر است علاوه بر رعایت بهداشت از زیبایی وصف ناپذیری نیز برخوردار باشد. طبیعتاً این فضا شامل تعدادی میز و صندلی غذاخوری و مبلمان و صندلی هایی جهت استراحت و گپ و گفتمان در تایم غذا می باشد. برای بالا بردن جذابیت کار می توانید از یک تم رنگی مشخص استفاده نمایید و با ست کردن آن با تابلوهای دکوراتیو، گلدان های سبز و مبلمان زیبایی کار را دو چندان نمایید.


4- فضای استراحت
در شرکت ها داشتن فضایی جهت استراحت کارکنان امری طبیعی تلقی می گردد. افراد پس از گذراندن ساعاتی در پشت میز خود یا فعالیت های کاری دیگر نیاز به فضایی جهت استراحت و کسب آرامش و به طور کل خستگی در کردن دارند. شما می توانید این فضا را با میز و صندلی یا حتی کاناپه دیزاین نمایید و جهت رفع خستگی پرسنل می توانید امکاناتی همچون استفاده از نوشیدنی مورد علاقه هر فرد یا استفاده از هوا تازه را در این فضا در نظر بگیرید.
5- اتاق بازی
چند سالی است که طراحان داخلی در ایران و دیگر کشورها با تاکید مدیران مجموعه های مختلف در شرکت های خاص و بزرگ اقدام به طراحی اتاق بازی می نمایند. این موضوع کمک شایانی به ایجاد نشاط و بالا رفتن راندمان کاری پرسنل می نماید.

6- سرویس بهداشتی
در طراحی سرویس های بهداشتی باید به موارد مهمی همچون تهویه مناسب هوا، قرارگیری سرویس های ایرانی و فرنگی، امکانات کافی برای افراد کم توان و ناتوان و… توجه نمود.
از آیتم های دیگری که که جز فضاهای کاری اشتراکی می توان به آنها اشاره کرد شامل پارکینگ، کارگاه، انبار و.. می باشد که در برخی از شرکت ها وجود دارد.
اگر می خواهید در طراحی داخلی فضای کاری اشتراکی شرکت خود موفق باشید حتماً از متخصصان این امر استفاده نمایید در این صورت کار شما با موفقیت بیشتری رو به رو خواهد شد.
نکته بعد اینکه در این گونه طراحی ها باید تعادل بین حریم خصوصی و ارتباط افراد با یکدیگر به صورت بهینه برقرار شود که خود جز سخت ترین قسمت های طراحی می باشد. بهترین راهکار برای این موضوع آن است که فضا را با توجه به حرفه افراد به بخش های مختلف تقسیم کنید تا بدین وسیله قسمت هایی که نیاز به تمرکز و سکوت دارند از بخش هایی که تولید سر و صدا و حواس پرتی می کنند به راحتی جدا گردیده و در نتیجه هر فرد هم فضای کاری مربوط به خود و حریم خصوصی مورد نظرش را داشته باشد و هم بتواند ارتباط موثری با دیگران برقرار نماید.
از دیگر مواردی که بهتر است در طراحی داخلی فضای کاری اشتراکی در نظر بگیرید نورپردازی تخصصی محیط و توجه ویژه به نور طبیعی محیطی با کمک پنجره های بزرگ و از سوی دیگر پارتیشن شیشه ای تک جداره برای تفکیک بخش های مختلف از یکدیگر و عبور کافی نور در فضا اشاره کرد. مبلمان اداری کاربردی و ارگونومیک جهت راحتی و آسایش پرسنل از دیگر مواردی که باید به آن توجه ویژه ای نمود.
برای آگاهی شما عزیزان در ذیل تصاویر زیبایی از دکوراسیون داخلی پروژه اداری را به اشتراک گذاشتیم که در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی مشغول به فعالیت است و به زیبایی هر چه تمام تر طراحی و اجرا شده است.


شرکت پیرامید طرح با سالها فعالیت و تجربه در زمینه طراحی و اجرای تخصصی و ایده آل دکوراسیون داخلی فضاهای متعدد اداری ، آماده ارائه خدمات به شما دوستان عزیز می باشد. لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر و نیاز به مشاوره اولیه با کارشناسان زبده ما با شماره های 09121054610 – 09124398678 تماس حاصل فرمایید.