زیبایی شناسی در طراحی دکوراسیون داخلی

زیبایی شناسی در طراحی دکوراسیون داخلی

در پروژه‌ های طراحی دکوراسیون قبل از انجام هرگونه کاری باید ایده‌پردازی کرد. همه افراد در زمینه‌ های مختلف با توجه به سلیقه خود ایده‌ هایی در ذهن دارند. مباحث زیبایی شناسی با سلیقه فرد ارتباط مستقیم دارد. در ادامه مبحث زیبایی شناسی در دکوراسیون داخلی را به صورت کلی مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

زیبایی شناسی چیست؟

آبراهام مازلو روانشناس آمریکایی بر این عقیده است که زیبایی قادر به درمان برخی از بیماری‌ های روانی است؛ زیرا افراد با دیدن زشتی‌ ها دچار بیماری می‌ شوند. این بیماران در محیط‌ های زیبا کم کم بهبود و سلامتی خود را به دست می‌ آورند. به همین دلیل در طی زمان زیبایی‌ ها در معماری و هنر هم رسوخ پیدا کرده است.

همانطور که می‌‌‌‌‌‌‌‌ دانید، زیبایی یکی از نیاز‌های اصلی انسان‌ ها می‌ باشد. از زیبایی‌ ها می‌ توان به عنوان یک محرک برای شکوفایی و حفظ سلامت و طول عمر استفاده کرد. همه افراد به نوعی از زشتی‌ ها بیزار بوده و به دنبال زیبایی ها هستند. به همین دلیل این مسئله از گذشته تا به اکنون مورد توجه قرار گرفته است.

زیبایی شناسی چیست؟

روشنایی در زیبایی شناسی و اجزای فیزیکی طراحی دکوراسیون داخلی

نور یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عناصر در طراحی دکوراسیون داخلی می‌ باشد. نورپردازی داری سه بعد: عملکرد، زیبایی شناسی و سلامت است. عامل دوم یعنی زیبایی شناسی در بیشتر مواقع نادیده گرفته می‌ شود.

اگر نور منزل و یا محیط کار به اندازه کافی نباشد؛ محیط بسیار دلگیر و تاریک می‌ شود. در این راستا مهندسین برای روشنایی، استانداردهای خاصی را توصیه کرده و وظایفی را برای منابع روشنایی تعیین و مشخص کرده‌اند.

به صورت کلی، برای محافظت از چشم در برابر انعکاس مستقیم نور، قوانین و استانداردهایی ارائه شده است. اساسا در محیط‌ های مدرن نورپردازی توسط لامپ‌ های رشته‌ ای و فلورسنت صورت می‌ گیرد. لامپ‌ های رشته‌ ای در سایزها و رنگ‌ های متنوعی تولید و عرضه می‌ شود. نور فلورسنت برخلاف لامپ‌ های رشته‌ ای، دارای طیف ناهمواری است.

یک طراح خوب باید نوردهی را به گونه تنظیم کند که در محیط انواع مختلفی از نورهای برجسته، سایه‌ ها و چراغ‌ ها وجود داشته باشد. به این صورت علاوه‌بر زیبایی، از یکنواختی در محیط جلوگیری می‌‌‌‌ شود.

روشنایی در زیبایی شناسی و اجزای فیزیکی طراحی دکوراسیون داخلی

پارچه در زیبایی شناسی و اجزای فیزیکی طراحی دکوراسیون داخلی

سه جنبه مهم و اساسی موجود در پارچه‌ ها، آنها را برای طراحی دکوراسیون اداری و یا دکوراسیون داخلی مناسب می‌ کند. این سه جنبه شامل: الگو، بافت، محتوای فیبر می‌ شود. پارچه‌ ها از دو الیاف طبیعی و یا مصنوعی تولید و ارائه می‌ شوند.
الیاف طبیعی شامل: پنبه، پشم، پارچه کتانی و ابریشم می‌ شود. ابریشم یکی از ظریف‌ترین و مطلوب‌ترین الیاف طبیعی به شمار می‌ رود. این الیاف به دلیل اینکه تحت نور و گرما تولید نشده، به مراقبت بیشتری نسبت به الیاف مصنوعی دارد.
پشم هم مانند ابریشم، یک فیبر حیوانی است. از پشم با توجه به طناب آن می‌ توان پارچه‌ های زیبا و باکیفیتی تهیه کرد. پشم از گذشته تا به اکنون در فضاهای داخلی کاربرد داشته است.

پنبه و کتان هر دو از فیبرهای گیاهی تولید می‌ شوند. این دو محصول از انعطاف‌پذیری و دوام بالایی برخوردار هستند.
بسیاری از پارچه‌ ها از ترکیب دو یا چند الیاف مختلف تهیه و تولید می‌ شوند. به این صورت علاوه‌بر بهبود کیفیت و طول عمر، ظاهر زیبایی پیدا می‌ کنند.

عناصر طبیعی در زیبایی شناسی و اجزای فیزیکی طراحی دکوراسیون داخلی

شاید برای شما هم پیش آمده که با قرارگیری در طبیعت و یا محیط هایی با عناصر طبیعی، احساس سرزندگی و نشاط کرده اید. جسم انسان به گونه ای می‌ تواند زیبایی‌ ها و انرژی‌ های موجود در طبیعت را جذب کند. به همین دلیل همه افراد تمایل زیادی به داشتن عناصر طبیعی مانند: گل و گیاه در خانه دارند.

دقت داشته باشید که استفاده از عناصر طبیعی باید طبق اصول و قواعد خاصی صورت بگیرد. به عنوان مثال: شما بدون کسب اطلاعات در مورد شرایط نگهداری گل و گیاه آن را خریداری و به منزل بیاورید. قبل از هرگونه اقدامی بهتر است در مورد فضای محل، آّب و هوا و … اطلاعات لازم را کسب کنید. عدم توجه به این موارد می تواند باعث از بین رفتن گیاه و جلوه بد آن در منزل شود. از دیگر عناصر طبیعی می توان به انواع سنگ ها، آب اشاره داشت که وجود آنها می تواند جلوه ای خاص به محیط ببخشد.

عناصر طبیعی در زیبایی شناسی و اجزای فیزیکی طراحی دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ‌ ها در دکوراسیون داخلی

همانطور که می‌ دانید، رنگ‌ ها از مهم‌ترین فاکتورهای زیبایی در دکوراسیون داخلی اداری و یا منازل می‌ باشد. رنگ‌ ها منشاء انتقال انرژی و احساسات بوده و تاثیر چشمگیری روی روح و روان انسان‌ ها دارند. به همین دلیل روی انتخاب و ترکیب رنگ‌ ها در دکوراسیون داخلی باید دقت زیادی داشت.

طبق نظریه روانشناسان، رنگ‌ ها تاثیر بسیار زیادی روی حال و هوا افراد و حتی تقویت خلاقیت و هوش دارند. دنیای ما از رنگ‌ های متنوع و گوناگونی تشکیل شده که هر کدام از آنها احساس خاصی را به ما منتقل می‌ کند. همین رنگ‌ ها هستند که به گونه‌ ای باعث معنا پیدا کردن اشیاء اطرافمان شده‌اند. هر کدام از رنگ ها از نظر روانی نشان دهنده نماد و مفهومی هستند:

  • رنگ قرمز: نماد عشق
  • صورتی: نماد معصومیت
  • رنگ نارنجی: نماد انرژی
  • رنگ زرد: نماد شادی و هیجان
  • رنگ آبی: نماد اعتماد و آرامش
  • رنگ سبز: نماد طراوت و تازگی
  • رنگ بنفش: نماد ثروت
  • رنگ مشکی: نماد قدرت
  • رنگ سفید: نماد پاکی و آرامش

تاثیر رنگ‌ ها در دکوراسیون داخلی

جمع بندی

با توجه به نکات ارائه شده در این مقاله نه تنها دکوراسیون منزل بلکه می‌ توانید دکوراسیون اداری را نیز به شکل مطلوبی طراحی و پیاده سازی کنید. ترکیب و تلفیق موارد ذکر شده می‌ تواند مانند یک محرک عمل کرده و به شما انرژی ببخشد. پس برای بازدهی بیشتر در کارها، حتما در طراحی دکوراسیون اداری دقت کافی داشته باشید.برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان زبده ما در مجموعه پیرامید طرح با شماره های 09124398678 – 09121054610 تماس حاصل فرمایید.