دکوراسیون سالن پذیرایی - پیرامید طرح

دکوراسیون سالن پذیرایی منزل

سالن پذیرایی منزل همیشه فضایی گرم و دلنشین برای ملاقات و گفتگو با میهمانان و پذیرایی از آنها می باشد. به همین علت است که این قسمت از منازل مسکونی از اهمیت بسیاری در بین افراد یک خانواده برخوردار است. انتخاب بهترین مبلمان و نفیس ترین فرش ها از ایده آل های اکثر افراد برای این قسمت از خانه به شمار می آید ولی برای داشتن یک سالن پذیرایی فوق العاده و منحصر به فرد تنها توجه به این موارد کافی نیست.سقف ها و دیوارها جزو اصلی ترین قسمت ها در طراحی داخلی سالن پذیرایی محسوب می شوند که در زیباتر جلوه دادن محیط مذکور نقش بسزایی را ایفا می نمایند.

در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی موفق این گونه فضاها نکته ای که باید در درجه اول به آن توجه نمود انتخاب سبک معماری مورد پسند افراد و ترکیب مناسب رنگ بندی برای مبلمان، پرده، فرش ها و … می باشد. در ادامه توجه شما را به تصاویری از دکوراسیون داخلی و چیدمان سالن های پذیرایی زیبا و متفاوت برای بهتر ایده گرفتن از ساختار چنین فضایی جلب می نماییم.

اگر می‌خواهید مهمانان‌تان به محض ورود، شیفته منزل زیبای شما شوند، کافیست در طراحی دکوراسیون سالن پذیرایی، نکاتی ساده اما مهم را در نظر گرفته باشید. دیزاینی خلاقانه و اصولی می‌تواند یک خانه معمولی را به خانه‌ای بسیار دیدنی و شیک تبدیل کند. این موضوع ارتباطی با اندازه خانه یا گران و ارزان بودن وسایل داخل آن ندارد. هنر دکوراسیون و دیزاین داخلی، یک هنر هوشمندانه است که از خلاقیت طراح برای استفاده بهینه از امکانات موجود بهره می‌برد.

در ادامه این مطلب شما را با مهم‌ترین اصول دکوراسیون سالن پذیرایی منزل آشنا خواهیم کرد. همچنین نکاتی کاربردی و ویژه را در این باره معرفی می‌کنیم تا بتوانید با چند تغییر کوچک، دکور منزل خود را زیباتر نشان دهید.

اصول مهم برای دیزاین سالن پذیرایی:

بدون شک سالن پذیرایی و نشیمن یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک خانه است. زیرا مکانی است که افراد خانواده، اکثر زمان خود را در آن سپری می‌کنند. همچنین محلی است برای برگزاری دورهمی‌ها و مهمانی‌های کوچک و بزرگ. با این حساب شاید لازم باشد بیش از سایر نقاط خانه به طراحی آن توجه شد. در ادامه مهم‌ترین اصولی را که باید در دکوراسیون سالن پذیرایی مورد توجه قرار داد، عنوان خواهیم کرد.

اصل اول: نورپردازی صحیح

نورپردازی صحیح - پیرامید طرح

اغراق نیست اگر بگوییم مهم‌ترین اصل در دیزاین سالن خانه، نورپردازی مناسب است. اگر شیک‌ترین سالن را طراحی کرده باشید اما این سالن از نور کافی و مناسب برخوردار نباشد، هیچ زیبایی و جذابیتی را شاهد نخواهید بود. طراحی پنجره‌هایی در ابعاد مناسب و حتی سقف‌هایی که عبور دهنده میزان کافی از نور باشند می‌تواند در زیباتر نشان دادن دیزاین سالن نقش ویژه‌ای ایفا کند. خصوصاً در مورد سالن‌هایی که ابعاد کوچکی دارند، مانند اغلب آپارتمان‌های امروزی، پنجره‌های بزرگ و نور زیاد تأثیر مهمی در بزرگ‌تر نشان دادن فضا دارند.

اصل دوم: توجه به هارمونی رنگ‌ها

توجه به هارمونی رنگ‌ها - پیرامید طرح

ساده‌ترین روش برای جذاب کردن دکور سالن خانه، انتخاب هوشمندانه رنگ‌های به کار رفته در محیط است. هارمونی رنگ‌ها یکی از اصول اولیه در طراحی دکوراسیون سالن پذیرایی به حساب می‌آید و نیاز به استفاده همزمان از خلاقیت و هوش دارد. استفاده از رنگ‌های متناسب با هم برای دیوارها، کف، مبلمان و … می‌تواند زیبایی فضا را دو چندان کند. البته این بدین معنا نیست که تمام فضا باید یک رنگ باشد. بلکه می‌توان از تنالیته‌های مختلف یک رنگ، ترکیب یک رنگ خنثی با رنگی دیگر، استفاده از رنگ‌های ضد و … بهره برد.

توجه داشته باشید استفاده از رنگ‌های تیره تنها در دکوراسیون سالن پذیرایی بزرگ مجاز است. زیرا باعث کوچک‌تر نشان داده شدن فضا می‌شود. با این حساب اگر سالن مورد نظر شما فضای کوچکی دارد می‌توانید با استفاده از رنگ‌های روشن مانند سفید، یاسی و کرم، آن را بزرگ‌تر و دلبازتر نشان دهید.

اصل سوم: چیدمان سالن پذیرایی

چیدمان سالن پذیرایی - پیرامید طرح

چیدمان سالن و بخصوص نوع چیدمان مبلمان اهمیت زیادی در دکور سالن پذیرایی دارد. مجموعه پیرامید طرح می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند. فراموش نکنید علاوه بر زیبایی، راحت بودن افراد در محیط نیز اهمیت دارد. پس مبلمان را به شکلی بچینید که امکان عبور از میان آن‌ها به راحتی وجود داشته باشد. از طرفی دیگر صندلی‌ها نباید به قدری از هم فاصله داشته باشند که برقراری ارتباط میان افراد مشکل شود. یک چیدمان نیم دایره‌ای و دوستانه با حفظ فاصله مناسب بین صندلی‌ها و میزها، می‌تواند بهترین چیدمان باشد.

اصل چهارم: توجه به نوع دیزاین (مدرن، سنتی یا کلاسیک؟)

نوع دیزاین - پیرامید طرح

در تمام مراحل طراحی باید نوع دیزاین مورد علاقه خود را در نظر داشته باشید. ابتدا معین کنید چه سبکی از دکوراسیون را می‌پسندید؟ مدرن، کلاسیک یا سنتی؟ سپس با توجه به آن نوع مبلمان و وسایل سالن را انتخاب کنید. در طراحی دکوراسیون سالن پذیرایی مدرن، استفاده از مبل‌های راحتی بیشتر رواج دارد. همچنین طرح پارچه مبلمان، نوع پرده‌ها، طرح و نقش فرش و … نیز باید با دقت انتخاب شوند. در طراحی‌های مینیمال معمولاً همه چیز در ساده‌ترین شکل خود است. اما در دکوراسیون‌های سنتی نقش‌ها و طرح‌های بیشتری دیده می‌شود.

اصل پنجم: در دکور سالن خانه یک نقطه کانونی بسازید

انتخاب نقطه کانونی سالن

این اصل کمی تخصصی‌تر از سایر اصل‌ها است. اما با کمی دقت و هوشمندی می‌توانید به سادگی آن را اجرا کنید. در طراحی داخل سالن پذیرایی یک نقطه مشخص را به عنوان مرکز جلب توجه در نظر بگیرید. این نقطه می‌تواند با یک میز خاص، شومینه، فرش و … مشخص شود. به این ترتیب توجه افراد به محض ورود به سالن، ابتدا به آن نقطه جلب می‌شود. می‌توانید سایر بخش‌های دکوراسیون سالن را با توجه به مرکز کانونی، انتخاب کرده و در نظر بگیرید.

اصل ششم: در انتخاب فرش توجه ویژه داشته باشید

انتخاب فرش سالن

همان‌قدر که انتخاب نوع مبلمان و چینش آن اهمیت دارد، انتخاب فرش و محل قرارگیری آن نیز مهم است. اگر نوع دکوراسیون داخلی پذیرایی شما مدرن است، از فرش‌های مدرن با طرح‌های ساده و خلوت استفاده کنید. در اغلب موارد فرش‌هایی با طرح و نقش شلوغ توصیه نمی‌شود. مگر این که بخواهید فرش را به عنوان نقطه کانونی در طراحی سالن پذیرایی در نظر بگیرید.

نکته دیگر در ارتباط با انتخاب فرش، سایز آن است. حتماً توجه داشته باشید اندازه فرش از اندازه سالن کوچک‌تر باشد. ترجیحاً بهتر است مبل‌ها تا نیمه روی فرش قرار بگیرند. بطوری‌که تنها پایه‌های جلویی روی فرش باشد.

نکاتی جادویی در طراحی دکوراسیون سالن پذیرایی:

توجه به این نکات به شما کمک می‌کند سالن پذیرایی زیباتری داشته باشید:

  • استفاده از آینه‌ها را فراموش نکنید. آینه‌هایی با اندازه‌های مناسب می‌توانند زیبایی سالن پذیرایی را دو چندان کنند. می‌توانید آن‌ها را روی دیوار پشت مبل یا در نزدیکی ورودی سالن نصب نمایید.
  • یک نکته مهم در طراحی سالن پذیرایی، استفاده از گیاهان و گل‌ها است. اضافه کردن چند گلدان زیبا به طور کلی فضا را تغییر می‌دهد. خصوصاً گل‌های طبیعی، نشاط و گرمی خاصی به دکوراسیون سالن خانه می‌بخشند.
  • فضاهای خالی را با وسایل مناسب پر کنید. برای تزیین سالن پذیرایی بزرگ می‌توان از گلدان‌های بزرگ، مجسمه‌ها، آینه و کنسول و … برای پر کردن فضاهای خالی به شکلی مناسب استفاده کرد. توجه داشته باشید همین وسایل در یک فضای کوچک به جای زیبایی، شلوغی و به هم ریختگی به همراه می‌آورند.
  • هنگامی که طرح سالن پذیرایی، به صورت L است، دکوراسیون و چیدمان باید کمی هوشمندانه‌تر باشد. در این زمینه می‌توانید با کارشناسان مجموعه پیرامید طرح مشورت نمایید. به طور کلی اگر می‌خواهید دکوراسیون سالن پذیرایی L شکل شما به صورت یکپارچه باشد، لازم است از مبل‌ها کمک بگیرید. آن‌ها را از بزرگ (کنار بزرگترین دیوار) به کوچک به شکلی بچینید که تمام فضای سالن به هم مرتبط شود. اما برای تفکیک دو فضای L شکل می‌توانید از فرش‌های مجزا، پاراوان‌، گلدان، کتابخانه و … استفاده کنید.
  • در طراحی سالن پذیرایی منزل، استفاده از تابلوهای زیبا و اکسسوری‌های متنوع می‌تواند جذابیت زیادی به همراه داشته باشد. اما به این شرط که به اندازه و متناسب با سبک دکوراسیون باشند. از استفاده بیش از حد از اکسسوری‌ها بپرهیزید. اگر سبک دکوراسیون منزل شما مدرن است از وسایل دکوری مدرن و اگر سنتی است از وسایل سنتی استفاده کنید.

خلاقیت شما در طراحی دکور سالن پذیرایی منزل سالنی زیبا و درخشان برای‌تان می‌سازد. از ایجاد تغییر و پیاده سازی ایده‌های نو ترسی نداشته باشید. طبق اصول پیش بروید اما پای خیال خود را نبندید. اجازه دهید منزل‌تان، امن‌ترین و دلنشین‌ترین مکان برای شما باشد.