طراحی دفتر کار در منزل

ایده های الهام بخش برای طراحی دفتر کار در منزل

طراحی دفتر کار خانگی بسیار مهم است، به خصوص در حال حاضر که بسیاری از ما بیشتر از خانه کار می کنیم. حتی کسانی که در بیرون از خانه مشغول اند، باید هر چند وقت یکبار کار را با خود به خانه بیاورند، خواه دسته ای از مدارک باشد یا در لپ تاپ ذخیره شده باشد. اگر کارمند اداری نیستید، احتمالاً به یک مکان اختصاصی برای مرتب کردن قبوض و مکاتبات خانگی نیاز دارید.

حتی بچه ‌ها به فضایی برای نشستن و تمرکز روی تکالیف یا انجام تحقیقات کامپیوتری نیاز دارند. نیازهای شما هر چه باشد، این احتمال وجود دارد که به یک دفتر کار خانگی نیاز داشته باشید. از آنجا که محیط خانه اغلب برای کار طراحی نشده است، طراحی و ایجاد فضای مناسبی که بتوان در آن شرایط کار را فراهم کرد، در بازدهی کار انجام شده بسیار موثر خواهد بود. ما در اینجا ایده هایی برای طراحی و ایجاد یک دفتر کار خانگی مطلوب را ارائه خواهیم کرد.

 

طراحی دفتر کار خانگی را از کجا شروع کنیم؟

پیش از طراحی یک دفتر کار خانگی، توجه به چند نکته ضروری است. ابتدا باید به چند پرسش مهم پاسخ دهید تا بتوانید دفتر مناسب خود را طراحی کنید. این پرسش ها به شرح زیر است:

  • دفتر را برای انجام چه کاری می خواهید؟ یا به عبارتی شغل شما چیست؟
  • ساعت کاری شما چگونه است؟ چند ساعت در روز نیاز به کار می کنید؟
  • چقدر نیاز به فضای خصوصی و یا سکوت و آرامش دارید؟
  • حجم فضای مورد نیازتان چقدر است؟
  • به چه امکاناتی برای انجام کار نیاز دارید؟

 

  • نیازمندی های وابسته به شغل

پاسخ به هر یک از این پرسش ها می تواند بخش مهمی از طراحی شما را شکل دهد. بسته به اینکه شغل و فعالیتی که در خانه انجام می دهید، چه فعالیتی است، می توانید فضای متفاوتی را انتخاب کنید. برای مثال اگر به شغل طراحی گرافیکی و مشاغل مرتبط با کامپیوتر مشغولید، پس میزان نور فضا ممکن است چندان اهمیت نداشته باشد. در مقابل اگر فعالیت هایی مانند نویسندگی، یا شغل های مرتبط با مطالعه را انجام می دهید، وجود یک چند پنجره در فضای مورد نظر و استفاده از نور طبیعی می تواند اهمیت ویژه ای داشته باشد.

 

  • مدت زمان کار

میزان ساعت کاری و مقدار نظم و انعطاف آن نیز در طراحی موثر خواهد بود. اگر میزان ساعت کاری شما طولانی و نامنظم است، باید فضایی را انتخاب کنید که کاملا در اختیار خودتان باشد و بتوانید هر ساعت از روز از آن استفاده کنید. در مقابل اگر ساعت کاری شما کم و یا منعطف است می توانید از فضاهای مشترک با سایرین و یا دارای کاربردهای متعدد استفاده کنید.

 

  • میزان اختصاصی بودن فضا و سکوت

میزان فضای خصوصی و سکوت مورد نیاز نیز عامل مهم دیگر است که تاثیر مستقیمی با نوع شغل مورد نظر شما دارد. اگر حریم خصوصی و سکوت بیشتری نیاز دارید، باید بخش های اختصاصی را انتخاب کنید، اما اگر این مسئله اهمیت چندانی در شغل شما ندارد، می توانید از بخش های مشاع نیز استفاده کنید. برای مثال کار ساخت وسایل دست ساز و هنرهای دستی را انجام می دهید، ممکن است میزان حریم خصوصی و برقراری سکوت مطلق در حین انجام کار چندان مهم نباشد. در مقابل اگر شما یک مهندس معمار هستید که باید همواره محاسبات مربوط به طراحی خود را انجام دهید و یا یک روانشناس دورکار که به ارائه مشاوره در حوزه های مختلف مشغولید، بنابراین، میزان سکوت و حریم خصوصی فضا برای شما مهم خواهد بود و باید محیط مناسبی را در خانه انتخاب کنید که نیاز شما را تامین کند.

 

  • فضای مورد نیاز

بسته به نوع فعالیتی که انجام می دهید، حجم مورد نیازتان نیز متفاوت است. برخی مشاغل ممکن است تنها به یک میز کار و یک صندلی و تعدادی وسایل محدود بر روی میز نیار داشته باشند. بنابراین فضای مورد نیازشان نیازشان نیز کوچک تر خواهد بود. مشاغل دیگری هستند ابزار کار متعدد دارند و فضای بیشتری را اشغال می کنند. در نتیجه فضای بزرگتری را باید انتخاب کنند. به همین نسبت امکانات مورد نیاز نیز می تواند حائز اهمیت باشد.

 

نکات کلیدی در طراحی یک دفتر کار خانگی

پس از پاسخ به پرسش های بالا و پیش از آن که طراحی را آغاز کنید، باید چند نکته مهم و کلیدی را در نظر داشته باشید. نکاتی که کار شما را در طراحی بسیار آسان خواهد کرد:

  • طراحی اتاق کار، طرفا نیازمند داشتن یک اتاق مجزا یا یک خانه بزرگ نیست. در خانه های کوچک و یا بدون داشتن اتاق اضافی نیز می توان یک دفتر کاری خانگی طراحی کرد. فقط کافیست که از ابزار کاربردی به خوبی استفاده کنید.
  • برای طراحی یک اتاق کار خانگی بهتر است کمال گرایی را کنار بگذارید، به امکانات در دسترس تان فکر کنید و تا جایی که می تواند سخت نگیرید. در غیر این صورت نیازمند خرید یک خانه بزرگ تر خواهید بود و یا هر گز نمی توانید در خانه کوچک خود اتاق کاری را فراهم کنید.
  • ابزار و وسایلی مانند میزهای چند کاربره، تخت های تاشو یا کشویی، کمدهای دیواری و متحرک، پارتیشن های مختلف شیشه ای و یا چوبی در طراحی یک دفتر کار خانگی، می توانند مهم تر و بهتر از یک اتاق اضافه عمل کنند. بنابراین استفاده از آن ها را نادیده نگیرید.
  • توجه به فضاهای مرده و بدون استفاده در خانه، مهم ترین بخش طراحی دفتر کار خانگی است. بخش هایی مانند تراس های سرپوشیده، راهروهای خلوت، اتاق های زیرشیروانی و یا انبارهای بلااستفاده، ایوان های رو باز، حیاط خلوت های کوچک و نقلی، همگی می توانند یک گزینه محتمل برای طراحی دفتر کار شما باشند. فقط کافیست تا آن را مرتب کرده و محیای کار کنید.
  • نه فقط فضاهای بدون استفاده، بلکه بخش های در حال استفاده و مشاع نیز پتانسیل تبدیل شدن به یک دفتر کار خانگی را دارد. گوشه اتاق خواب، بخشی از هال یا اتاق پذیرایی، اپن آشپزخانه و یا حدفاصل میان آشپزخانه و پذیرایی … مواردی هستند که با تغییرات کوچکی می توانند تبدیل به یک اتاق کار کوچک و نقلی شوند.

 

ایده هایی برای طراحی یک دفتر کار خانگی

همانگونه که گفته شد، برای طراحی یک دفتر کار خانگی باید به شرایط شغلی و نیاز خود توجه داشته باشید. با توجه به این موارد ما چند دسته کلی از ایده ها را در این جا ارائه می کنیم که بسته به نیاز خود می توانید از آن ها کمک بگیرید:

 

1) دفتر کار کوچک، نقلی و غیر شخصی

همانطور که گفتیم برای طراحی یک دفتر کار خانگی، اولین گزینه، فضاهای مرده و بدون استفاده خانه هستند. مخصوصا اگر دفتر مورد نیاز شما، کوچک و غیر شخصی باشد. در این موارد می توانید تنها با خرید یک میز دارای قفسه که دیواره های بلندی در اطراف دارد، اتاق کار خود را خریداری کنید. این میز جمع و جور می تواند در گوشه ای از اتاق خواب و یا پذیرایی قرار گیرد و به خوبی مرز بین محیط کار شما و دیگر بخش های فضا را مشخص کند. البته این در مواردی است که ابزار کار شما تنها چند کتاب و پوشه و یک لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی باشد. اگر وسایل و امکانات بیشتری نیاز دارید، باز هم می توانید از چنین ایده ای استفاده کنید. با این تفاوت که بهتر است، قفسه های بالایی را افزایش داده و از ان ها برای قرار دادن ابزارتان استفاده کنید.

 

  • استفاده از فضای عمودی

به طور کلی برای طراحی دفتر کار در یک محیط کوچک، هر چه که از فضای عمودی اتاق استفاده کنید بهتر است. می توانید قفسه های دیواری را اضافه کنید و یا کمد دیواری های داخل دیوار را افزایش دهید و بدین نحو بدون اینکه مساحت زیادی در کف اشغال شود، فضای مورد نیاز شما نیز تامین شده است.

 

  • اپن آشپزخانه

اپن آشپزخانه نیز یکی از گزینه های مطلوب برای تبدیل شدن به دفتر کار خانگی است. از آنجا که مهم ترین کارکرد اپن تفکیک فضای آشپزخانه از پذیرایی است، می توان این تفکیک را با یک فضای کاری زیبا و متناسب پر کرد. اگر به یک میز بزرگ و چند قفسه برای کار خود نیاز دارید، می توانید با قرار دادن یک صندلی راحت پای اپن و چیدن چند قفسه، حتی قفسه های دست ساز، دفتر کار خود را آماده کنید.

قرار دادن یک قفسه عمودی به جای اپن آشپزخانه، یک گزینه پرکاربرد و مناسب است که فضای بسیار زیادی برای نگهداری و کار را به شما اضافه خواهد کرد.

 

2) دفتر کار جادار و شخصی

اگر شرایط شغلی شما به نحوی است که به یک محیط شخصی، آرام و جادار نیاز دارید تا بتوانید به خوبی از پس کار خود در منزل بر بیایید، ما گزینه های دیگری را به شما پیشنهاد می دهیم. استفاده از فضاهای بدون استفاده در این موارد کاربرد بیشتری خواهد داشت. تراس های سرپوشیده یکی از گزینه های ویژه هستند.

 

 

حتما بخوانید: اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون اداری دفتر کار

 

 

حتی می توانید با استفاده از پارتیشن های شیشه ای، سقف آن را بپوشانید تا عایق صوتی و حرارتی نیز ایجاد گردد. تراس فضای نسبتا جادار و مخصوصی است که با استفاده از یک پارتیشن شیشه ای، به خوبی شخصی می شود. نور طبیعی در طول روز در آن بسیار عالی است و نیاز به شما به استفاده از چراغ را بسیار کم می کند. بنابراین به راحتی می توانید ابزار کار خود را به آنجا منتقل کرده و دفتر کارتان را افتتاح کنید.

 

  • پارتیشن های شیشه ای

پارتیشن ها برای ایجاد یک دفتر کار خانگی کاربرد مهمی دارند. استفاده از پارتیشن های شیشه ای در طراحی داخلی آپارتمان، محیط های رو باز مانند تراس، حیاط خلوت و ایوان بسیار معمول است. در مقابل پارتیشن های چوبی را می توانید در فضای داخلی استفاده کنید. مانند تفکیک یک اتاق بزرگ به دو اتاق برای دو کاربردی مجزا.

 

  • اتاق زیر شیروانی یا زیر زمین

اتاق های زیر شیروانی و زیرزمین های بدون استفاده، اگرچه اغلب کثیف و نامرتب به نظر می رسند، اما بهترین انتخاب ها برای یک دفتر کار شخصی و مجزا هستند. این کار ممکن است کمی وقت گیر و هزینه بر باشد. اما اگر شما دارای یک شغل تمام وقت با درآمد نسبتا خوبی هستید و به شغل خود علاقه و توجه دارید، صرف این وقت و هزینه، ارزشش را خواهد داشت. تمیز کردن قسمت های مورد نیاز و تفکیک آن از بخش های دیگر، تعبیه یک سیستم سرمایشی یا گرمایشی دستی ساده، افزودن چراغ های روشنایی سیار و انتقال ابزار و وسایل کاری مورد نیازتان، کارهای کم هزینه ای است که می تواند به شما کمک کند اتاق کار شخصی خود را داشته باشید.

 

3) دفتر کار خلاقانه، متفاوت و کاربردی

در کنار همه موارد ذکر شده، برخی گزینه ها نیز وجود دارند که ممکن است فقط به درد برخی کارهای خاص بخورند! برای مثال اگر شما یک تدوینگر، گیمر، دوبلور، طراح نرم افزاری و سایر مشاغل این چنین هستید، می توانید از کمد دیواری های بزرگ و جاداری که برای قرار دادن رختخواب ها تعبیه شده اند، برای طراحی یک دفتر کار شخصی استفاده کنید. این کمد دیواری ها اغلب فضای بزرگی دارند و هیچ طبقه و پارتیشنی در میان آن نیست. شما می توانید به راحتی اطراف دیوارهای آن را با یونولیت یا کاغذهای رنگی بپوشانید، یک کفپوش مناسب پهن کنید، یک چراغ سیار یا حتی ثابت درون آن قرار دهید و بعد میز و صندلی و سیستم کارتان را به آنجا منتقل کنید.

استفاده از تخت های مرتفع، یکی دیگر از گزینه های خلاقانه است. با سفارش و خرید یک تخت مرتفع، می توانید به راحتی قسمت بی استفاده زیر آن را به یک دفتر کار نقلی و جمع و جور تبدیل کنید. فضاهای خالی زیر پله ها نیز دقیقا می توانند چنین کاربردی داشته باشند. با استفاده از یک پارتیشن یا حتی یک پرده ساده می توانید آن را از دیگر بخش های خانه جدا کرده و کارتان را شروع کنید.

 

چگونه یک دفتر کار خانگی زیبا داشته باشیم؟

تا اینجا در این باره صحبت کردیم که چگونه یک دفتر کار کاربردی و مناسب طراحی کرده و آماده کنید. اگر چه که انتخاب محل مناسب و آماده کردن آن مهم ترین بخش طراحی یک دفتر کار در منزل است. اما این همه ماجرا نیست. زیبا و دلنشین بودن این فضا نیز می تواند تاثیر چشمگیری در عملکرد و بازدهی شما داشته باشد. به همین دلیل ما در اینجا ایده هایی را برای جذابیت بیشتر دفتر کار خانگی تان پیشنهاد می کنیم:

 

  • از رنگ ها غافل نشوید

رنگ ها همیشه و همه جا عنصر روح بخش و زندگی بخشی خواهند بود. دفتر کار خانگی شما هر چقدر هم که مناسب و کاربردی باشد، بدون رنگ و لعاب، جذابیتی نخواهد داشت. از رنگ زدن به دیوارها گرفته تا استفاده از وسایل و ابزار رنگی، همگی مهم خواهد بود. البته لزومی ندارد که حتما از رنگ صنعتی و قلمو استفاده کنید. زیرا ممکن است امکان رنگ آمیزی دیوارهای بخشی از خانه وجود نداشته باشد. در این موارد می توانید کاغذهای رنگی و دیواری را جایگزین کنید.

 

  • گل ها را نیز فراموش نکنید

در یک فضای کوچک و جمع و جور، چیزی که می تواند بیش از همه روح آدم را تازه کند، یک گل با طراوت و خوشبو است که هر صبح به آن آب بدهید و از رشد و نمو آن در کنار کار و فعالیت خود لذت ببرید. می توانید یک گل مارپیچ را به دیوار نصب کرده و با آویزان کردن برگ های بلند آن به دور تا دور اتاق کار، تازگی را در فضا پخش کنید.

 

جمع بندی

همانگونه که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم، طراحی یک دفتر کار در منزل نیازمند توجه به فاکتورهای مختلفی است. توجه به این فاکتورها با در نظر گرفتن فضای موجود شما، می تواند ایده های جذابی را برای طراحی دفتر کار در منزل به شما ارائه دهد.

کافیست به ایده های موجود در این مقاله بیشتر فکر کنید. همچنین میتوانید از یک مجموعه حرفه ای و معتبر در زمینه طراحی دکوراسیون مانند پیرامید طرح مشورت بگیرید.