اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نوع نوری که در فضای یک اتاق به کار می‌ رود، به طور قطع بر روی این مورد که محیط چطور به نظر می‌ رسد تاثیر مستقیم دارد. اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی زمانی مشخص می‌ شود که شما با نورپردازی می‌ توانید محیط‌های سرد را گرم و کوچک را بزرگ نشان دهید. در این مقاله از پیرامید طرح با ما همراه باشید تا در خصوص دکوراسیون داخلی و نورپردازی آن بیشتر باهم صحبت کنیم.

چگونه نورپردازی در دکوراسیون داخلی تاثیرگذار است؟

اجرای یک پروژه دکوراسیون فضای داخلی بدون نورپردازی مثل این است که به رستوران بروید و تنها چیزی که می‌ توانید بخورید نان داخل سبد است. شاید نان عالی به نظر برسد؛ اما بهترین گزینه موجود برای شما نخواهد بود.

این نورپردازی است که اگر به طور ماهرانه اجرا شود، بعد دیگری به فضا می‌افزاید و یک دکوراسیون اداری یا دکوراسیون اتاق را از مرحله ساده به مرحله حرفه‌ ای ارتقا می‌ دهد.

به این دلیل بر روی اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی توجه داریم که این نورپردازی عالی است سبب ایجاد عمق و ارتفاع و حتی چشمگیر کردن یک بخش از طراحی دکوراسیون داخلی یا اداری می‌ شود.

هرچیزی که مربوط به ایجاد تعادل بین نور و سایه و ایجاد انرژی در فضای داخلی است؛ در هنر ظریف نورپردازی خلاصه می‌ شود. این هنر معمار و طراح دکوراسیون داخلی است که طراحی دکوراسیون اداری یا محیط اتاق را به طوری طراحی کند که شما در آن احساس راحتی، آرامش و حتی خوشحالی کنید.

اما در ادامه در مورد این صحبت می‌کنیم که چطور نورپردازی می‌ تواند محیط و کاربری آن را به طور کامل تعریف کند.

 چگونه نورپردازی در دکوراسیون داخلی تاثیرگذار است؟

چطور از نورپردازی استفاده می‌ شود؟

نورپردازی در محیط، به طور مستقیم بر روی شکل و حتی حال و هوای اتاق تاثیر می‌ گذارد. مکان و نوع کاربری که یک محیط داخلی دارد؛ جنبه مهمی از طراحی داخلی است.
ترکیب و انتخاب رنگ، اندازه اتاق، در دسترس بودن نور طبیعی و انتخاب مبلمان عناصر مهمی در انتخاب سبک نورپردازی هستند. بنابراین این نورپردازی است که یک اتاق را به محیطی بی‌نظیر و هماهنگ با المان‌ های داخلی، تبدیل می‌ کند.

مدیریت رنگ‌ ها در نورپردازی داخلی

استفاده از نورپردازی می‌ تواند رنگ‌ ها و شادابی یک محیط را از چیزی که هست بیشتر یا کمتر کند. استفاده از رنگ‌ های تیره در دکوراسیون داخلی فضا را از چیزی که هست کوچکتر و بسته تر نشان می‌ دهند.

این در صورتی است که استفاده‌ از رنگ‌ های روشن مانند سفید فضایی روشن و دلباز به شما می‌ بخشد. نورپردازان با کمک نورپردازی درست و تاباندن نور مناسب به دیوارهای رنگ روشن، فضا را بزرگتر از چیزی که هست نشان می‌ دهند.

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر کردیم؛ نورپردازی جهت‌ دار، مانند نور مسیردار، رنگ دیوارها را ملایم‌ تر می‌ کند. نوعی از نورپردازی ترند شده که از حباب‌ های نوری که در گوشه دیوارها وجود دارند، استفاده می‌ شود. این حباب‌ ها کف زمین را روشن کرده و توهم فضایی بسیار بزرگ را ایجاد می‌ کنند.

چطور از نورپردازی استفاده می‌ شود؟

  • نورپردازی جهت‌ دار
    نورپردازی در دکوراسیون داخلی از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. به این صورت که استفاده از نورپردازی یا سبب روشنایی کل اتاق می‌ شود یا این که عناصر خاصی را برجسته می‌ کند. برای مثال می‌ توان از نورهایی که جهت خاصی را نشان می‌ دهند استفاده کرد. به این صورت که نورهایی بر روی قاب عکس، گلدان یا حتی بخشی از دکوراسیون مانند آینه تمرکز کند. از نورپردازی برای نشان دادن برجستگی یا تو رفتگی‌ های داخلی نیز استفاده می‌ کنند.
  • عملکرد
    قطعا از نورپردازی برای یک هدف خاص استفاده می‌ شود. بنابراین نورپردازی باید به نوعی عملکرد مشخصی داشته و به یک هدف برسد.
    بالاخره قرار نیست که تنها برق را هدر دهد. برای مثال لوسترها نه تنها در سرسراهای بزرگ و روباز استفاده می‌ شوند، بلکه برای اتاق‌ ها و ورودی‌ ها نیز کاربرد دارند. زیرا هم برای قرار گرفتن در مرکز تم استفاده می‌ شوند و هم نوردهی عالی برای محیط اطراف خود نیز فراهم می‌ کنند.
    چراغ‌ های دیواری یا دیوارکوب‌ ها از نظر بصری طول و اندازه را به یک سالن ورودی می‌ افزایند و راه را نیز روشن می‌ کنند. حتی اگر به نورپردازی محیط‌ های اداری توجه کنید؛ متوجه وجود نورهایی بر بالای میزهای کار می‌ شوید. این کار نه تنها پارت‌ های مشخص را نشان می‌ دهد؛ بلکه روشنایی مطلوبی نیز برای کار کردن فراهم می کند.
  • فضا
    روشنایی طبیعی و روشنایی که با نورپردازی ایجاد می‌ شود؛ هردو در خلق فضا تاثیرگذارند. برخی از افراد سعی می‌ کنند دکوراسیون داخلی و فضای داخل را به طوری طراحی کنند که بیشترین بهره را از نور طبیعی ببرند. اما در مقابل ممکن است مجبور به استفاده از نور مصنوعی شوند.
    اگر محیط نور کافی نداشته باشد؛ احساس می‌ کنید در یک فضای تنگ و خفه گیر کرده‌ اید. این فضا با وجود چیدن مبل‌ ها نزدیک به هم، استفاده از رنگ قهوه‌ ای تیره در دکوراسیون و استفاده از میز و صندلی‌ های زیاد این احساس را بیشتر می‌ کند.
    لامپ‌ های گوشه‌ ای، لامپ‌ های دیواری و چراغ‌ های آویزان روی سقف، در صورت نبود نور طبیعی به روشنایی محیط و بزرگتر نشان دادن آن کمک می‌ کنند. این امر در مورد هر محیطی _ خانه یا محل کار صدق می‌ کند.
    نورپردازی‌ های طبیعی همیشه به نورپردازی مصنوعی برتری داده می‌ شود. نور طبیعی رنگ‌ ها را بهتر نشان می‌ دهد و به فضای بصری محیط می‌ افزاید.
  • کار را به کاردان بسپارید
    شاید با این توضیحاتی که بیان شد؛ کار نورپردازی به نظر ساده برسد. اما فراموش نکنید که بهترین کار این است که کار را به کاردان بسپارید. افراد خبره‌ ای که به طور تخصصی در خصوص نورپردازی دقیق برای فضای مسکونی و اداری تحصیل کرده‌ اند و می دانند چطور باید یک محیط داخلی را با نور و رنگ روشن یا تاریک، بزرگ یا کوچک جدی یا پر از آرامش نشان دهند. پس چه بهتر که از این افراد بخواهید که به شما در انجام نورپردازی و حتی دکوراسیون داخلی کمک کنند.

چطور از نورپردازی استفاده می‌ شود؟

سخن پایانی

شرکت پیرامید طرح از سال 1380 فعالیت خود را در قالب طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی انواع پروژه های اداری و تجاری در تمامی نقاط کشور آغاز نموده است. این مجموعه با استفاده از نیروی انسانی کارآمد و دانش فنی روز دنیا توانسته در زمینه طراحی داخلی فضاهای مختلف اداری، تجاری و مسکونی تجارب درخشانی را کسب نماید. سرعت بالا،دقت کافی و تجربه فراوان این مجموعه موجب گردیده است تا در طول بیش از یک دهه نقش بسیار مهمی در تجهیز فضاهای گوناگون ایفا نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان زبده ما در مجموعه پیرامید طرح با شماره های 09124398678 – 09121054610 تماس حاصل فرمایید.

طراحی و اجرای دکوراسیون اداری